Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Selasa, 26 Mei 2009

Krisis Politik : Kini KeDalam Rumah Barisan

Oleh Ahmad Zawawi

Semuanya bermula kerana tidak mendengar nasihat orang-orang tua dan tamak haloba tanpa had. Bila kena pada orang lain diminta bersikap “gentleman” dan terima keputusan dengan hati yang terbuka tetapi bila terkena pada diri sendiri berbagai usaha dibuat bagi mencapai matlamat.

Bagi orang-orang yang hak mereka telah dinafikan dengan cara licik itu diharap terus bersabar. Anggap ini semua hanya dugaan Allah semata-mata. Sesuatu kemenangan yang mutlak itu hanya boleh dicapai melalui sebanyak-banyak pengorbanan dan kesabaran. Pintu kemenangan walaupun masih berada jauh dihadapan tetapi ianya sudah dapat dilihat begitu jelas sekali.

Bagi Barisan Nasional penyakit “retak mencari belah” yang sangat-sangat mereka takuti sudah bermula. Hari ini sebuah Parti Gabungan mereka iaitu PPP telah melakukan satu tindakan yang benar-benar memalukan gagasan tersebut. Jika sekiranya mereka bertanding diPenanti dimana hendak disorok muka. Parti PPP yang berasal dari Negeri Perak ini dilihat begitu cepat belajar dari rakan-rakan mereka dalam kemelut Kerajaan Negeri.

Walaupun sedang dikejutkan oleh peristiwa ini UMNO dilihat tidak mengambil serious malah semenjak mereka mendapat maklumat yang ADUN Manek Urai meninggal dunia mereka hanya bercakap tentang peluang-peluang yang terbuka untuk mereka memenangi kerusi tersebut. Pak-Pak Menteripun sudah mula turun padang. Walaupun SPR masih belum menerima secara resmi tentang kekosongan tersebut dari Sepeaker DUN Kelantan mereka sudah mula bersedia. SPR juga dalam hal kekosongan diManek Urai ini bertindak sangat proaktif. Walaupun masih belum menerima persiaran dari Speaker DUN Kelantan mereka awal-awal lagi telahpun mengumumkan tarikh mesyuarat untuk membincangkan persiapan Pilihanraya Kecil tersebut.

Berikutan dengan krisis PPP yang tidak secara langsung menggugat BN, message Perpaduan yang macam mana pula hendak diterangkan kepada rakyat diManek Urai? Memang ada logiknya jika BN tidak bertanding diManek Urai. Memandangkan pengisian kerusi tersebut tidak mengubah apa-apa. Kerajaan Pakatan (PAS) masih “solid” diKelantan dan BN boleh menumpukan penuh perhatian menyelesaikan masaalah yang sedang menimpa rakan komponen

Kita tidak tahu apakah kayu ukur yang BN guna yang mereka sangat yakin dapat merampas kerusi Manek Urai tersebut tetapi jika ditanya sentimen rakyat tidak kira dimana mereka berada tetap tidak bersetuju dengan apa yang BN lakukan diPerak.

Tiada ulasan:

Pengikut