Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Ahad, 19 Mei 2013

Zahid orang Melayu yang pongoh

Oleh Rossem
Orang Melayu menurut Munysi Abdullah ialah bangsa yang pongoh, cepat naik darah dan mudah hilang pertimbangan. Ketika marahnya mendidih mengelegak seperti air dalam cerek, perkataan pertama keluar dari rahang mulutnya ialah “Keluar engkau dari sini…” 


Maka berlakulah sepertimana pernah kita dengar, si ayah menghalau anaknya keluar dari rumah, dan tak mengaku sebagai anak. Suami menghalau isterinya keluar rumah dan tak izin kembali lagi. Kemarahan hanya bisa diredakan dengan cara bertindak seperti itu. Itulah jatidiri bangsa Melayu! Kelmarin, seorang menteri kabinet, iaitu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi melakukan tindakan yang sama dengan mengesa rakyat Malaysia yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara lain yang cocok dengan mereka.
Zahid bertindak cara orang Melayu yang pongoh. Mungkin cara itu sesuai dizaman orang Melayu berjalan mundar mandir besisipkan keris di pinggang atau parang telanjang. Tapi tak sesuai di zaman facebook seperti sekarang!

Tiada ulasan:

Pengikut