Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Khamis, 13 Mac 2008

Lim Guan Eng Pegang Portfolio Pembangunan Industri Dan Hal Ehwal Tanah Negeri

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng hari ini mengumumkan akan memegang portfolio pembangunan industri dan perdagangan antarabangsa, hal ehwal tanah dan pembangunan tanah dalam kabinet negeri.

Timbalan Ketua Menteri pertama Mohammad Fairus Khairuddin pula bertanggungjawab mengenai hal ehwal agama, pembangunan keusahawanan dan koperasi, penerangan dan perhubungan masyarakat.

Timbalan Ketua Menteri kedua Dr P. Ramasamy bertanggungjawab mengenai perancangan ekonomi negeri, pendidikan dan sumber manusia, sains, teknologi dan innovasi, kata Lim dalam satu kenyataan akhbar selepas majlis angkat sumpah dua timbalan ketua menteri dan lapan anggota Exco negeri di sini.

Mereka mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas di Dewan Sri Pinang.

Anggota Exco Chow Kon Yeow yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Kota dipertanggungjawabkan memegang portfolio kerajaan tempatan, pengurusan lalulintas dan alam sekitar.

ADUN Bagan Jermal Lim Hock Seng pula merupakan anggota Exco bagi Kerja Raya, Utiliti (Tenaga, Air dan Telekom) serta Pengangkutan (Udara, Laut dan Keretapi).

ADUN Bukit Tambun Law Heng Kiang bertanggungjawab bagi Pembangunan Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, dan anggota Exco Phee Boon Poh pula memegang portfolio Kesihatan dan Kebajikan, dan Masyarakat Penyayang.

ADUN Air Itam Wong Hon Wai bertanggungjawab bagi Perumahan, Perancangan Bandar dan Desa manakala satu-satunya anggota Exco wanita, ADUN Berapit Ong Kok Foi, memegang portfolio Belia dan Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti.

Sementara itu wakil PKR, ADUN Batu Maung Abdul Malik Kassim menjadi anggota Exco bagi Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan ADUN Bukit Tambun Law Choo Kiang merupakan anggota Exco Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembanguan Luar Bandar dan Tebatan Banjir.

Tiada ulasan:

Pengikut