Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Isnin, 10 Disember 2007

Penangkapan Mohamad Sabu tidak berperikemanusiaan - PAS

Oleh Roy Rasul Mon
Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa menyifatkan tindakan polis menahan Naib Presiden, Mohamad Sabu semalam sebagai tidak berperikemanusiaan. -->

Katanya, ini kerana, cara tangkapan yang dilakukan terhadapnya seolah-olah Mohamad seorang penjenayah.

Apatah lagi, katanya yang dihubungi Harakahdaily hari ini, semasa polis menahan Mohamad dalam perjalan menghantar anak perempuan ke rumah besannya yang membuat kenduri.

"Bagi saya tangkapan tersebut tidak berperikemanusiaan. Lagipun mereka tahu rumah Muhamad Sabu dan ini yang menimbulkan tanda tanya apakah mesej pihak berkuasa.

"Polis juga tahu keluarga tersebut sedangkan mengadakan kenduri kahwin jadi apa perlunya ditahan di tempat seperti itu," katanya.

Sementara itu Mohamad cuba ditahan polis dalam perjalanan pulang ke Pulau Pinang, berdekatan Sunway City, Tambun, Perak, sebaik sahaja selesai menghadiri kenduri kahwin anak perempuannya di rumah pengantin lelaki lebih kurang jam 3 petang semalam.

Harakahdaily hari ini melaporkan, selepas melalui proses yang cukup mendebarkan sejak jam 3.00 petang semalam akhirnya Mohamad disahkan berjaya ditangkap pihak polis di Plaza Tol Bukit Tambun, Seberang Perai Selatan, kira-kira pukul 8.45 malam tadi.

Beliau kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Seberang Perai Selatan, di Jawi, Nibong Tebal, Pulau Pinang, untuk tindakan lanjut.

Difahamkan, semasa berhenti di plaza tol berkenaan, pihak keselamatan cuba melakukan kekerasan, dengan mengugut untuk memecahkan cermin kereta apabila Mohamad Sabu dan rombongannya yang diiringi polis dari Ipoh, Perak enggan "menyerah".

Dipercayai beliau ditahan di bawah Akta Polis, Seksyen 27(5)(a), ekoran perhimpunan aman anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) di hadapan Istana Negara, 10 November lalu.

Hari ini, beliau dihadap ke Mahkamah Majistret, Jalan Duta.

Sementara itu Ahli Jawatakuasa PAS Pusat, Dr Lo' LO' Ghazali berkata, yang menghairankan kenapa setelah sebulan berlalu pehimpunan Bersih baru semalam dilakukan tangkapan.

"Adakah polis cuba hendak mewajarkan tindakan itu dengan himpunan Hindraf, sehingga mereka terpaksa bertindak demikian?" soalnya.

Menurutnya, Mohamad adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Naib Presiden, bukannya penjenayah malah beliau berada dalam negara.

"Sekiranya perlu panggil beliau dan tidak perlu ditangkap dalam keadaan beliau menguruskan perkahwinan anaknya.

"Padangan saya polis ego dan sengaja mahu menunjukkan kuasanya yang tidak kena dengan tempat," katanya.

Malah katanya, rakyat berasa sangat kesal kerana penjenayah yang sebenarnya seperti kes merogol dan membunuh Nurin sehingga kini gagal ditangkap.

Katanya, sepatutnya polis menangkap penjenayah seperti itu bukan ahli politik seperti Muhamad Sabu.

Katanya, sewajarnya polis tidak boleh membiarkan integriti mereka 'dicabuli' kerajaan Barisan Nasional.

Tindakan seperti itu dakwanya, akan memberi imej yang semakin buruk kepada pasukan polis dan seterusnya menyebabkan kepercayaan rakyat bertambah tipis. - mns-->

Tiada ulasan:

Pengikut