Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Ahad, 1 Februari 2015

Putrajaya bukan tanah jajahan mahu pun ganjaran, tetapi amanah rakyat

Oleh Hazlan Zakaria

Dengan penuh bingung saya membaca, ada seorang MP parti pemerintah berkata bahawa semakan Bajet 2015 adalah langkah BN untuk mempertahankan Putrajaya.Seolah-olah pusat pentadbiran negara –tanah dan wilayahnya, adalah hak milik BN, dan perlu kekal begitu.

Syukur kepada Tuhan kerana beliau tidak menceritakan secara terperinci – babak perang penuh darah – bagaimana mereka akan mempertahankannya. 

Hujah MP itu bersifat kewangan. Beliau bercakap tentang ekonomi dan statistik.

Namun saya mendapati ia hanyalah pedantic – menunjuk-nunjuk pandai – dan penuh retorik. Malah agak merbahaya, jika mengambil kira pandangannya tentang pentadbiran negara.

Ia bukanlah warisan untuk mereka mahu pun hak bapa mereka, untuk dipegang dan bertukar tangan di sekitar linkungannya.

Seolah-olah BN adalah Smaug dalam filem The Hobbit, yang terbaring tidur dan diam menyusup, manakala Putrajaya adalah “Lonely Mountain” di mana harta karun bertimbun dan bakal menjadi miliknya.

Ini bukanlah kali pertama retorik seperti ini muncul. Ia adalah isi utama dalam setiap ucapan politik BN.

Tentulah tidak membantu keadaan, apabila pakatan pembangkang juga ingin “menawan” Putrajaya. Seperti Dalesmen dalam filem yang sama, bersama-sama Men of the Dale dan sekutu Elven mereka yang turut mendambakan harta karun yang sama.

Nampaknya mungkin itulah Putrajaya bagi kedua-dua pihak, seperti “Lonely Mountain”. Hadiah untuk dimenangi dan ditawan, untuk mendapat kekayaan yang tertanam di dalamnya.

Kedua-dua pihak perlu mengerti, Putrajaya adalah mandat yang diberikan oleh pengundi. Bukan hadiah untuk ditawan, atau singgahsana untuk disimpan.

Ia bukannya anjung kuasa, mahu pun anak tangga ke syurga. Jika ditakdirkan berjaya mendudukinya, ia tidak mengurniakan kuasa, atau pun kedudukan lagaknya raja.

Walhal pihak yang menduduki kerusi panas itu adalah hamba kepada rakyat. Mereka yang berada di Putrajaya bukan memerintah, tetapi berkhidmat.

Putrajaya sepatutnya menjadi sangkar emas, memenjarakan mereka dengan rantai tugas. Bukannya taman istana untuk golongan elit dan bangsawan (yang diangkat sendiri) memenuhkan tembolok sendiri.

Sekurang-kurangnya inilah yang sebetulnya, bukannya kelentong dan cakap kosong, selepas lebih 50 tahun yang penuh sukar di bawah BN.

Malah Pakatan pun seakan begitu, dengan lagak mereka di negeri yang ditadbir, perang politik terbuka PKR yang tanpa rasa malu menjadikan Selangor sebagai medannya.

Putrajaya atau pun negeri; di mana sahaja kuasa hadir, peraturannya sama iaitu mentadbir dan berkhidmat.

Ia adalah tanda kepercayaan rakyat yang diberikan melalui mandat sementara. Maka sesiapa yang mendapatnya perlulah menghargai, bukannya meminta penghargaan.

Saya fikir ini juga salah kita, kerana kita telah membenarkan dan malah menelan sahaja apa yang mereka muntahkan.

Mungkin inilah masa untuk kita merampasnya kembali, dan berikannya kepada sesiapa yang kita inginkan. Barangkali yang punya keteguhan, tidak lagi kepada tirani.

Akhir kata, ini adalah pengajaran untuk kedua-dua BN dan Pakatan. Putrajaya bukanlah tanah atau hadiah untuk direbut, tetapi kepercayaan rakyat untuk dimenangi.

2 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

....


UMNO Makin BUSUK - 5 Pemimipin Kanan PR Juga Akan DiPENJARA?

Sumber Berita


>>> Klik Di Sini <<<



Rakyat RAYU Agar Anwar Dibebaskan Dan Pembunuh Antartuya DiTANGKAP!!

Sumber Berita


>>> Klik Di Sini <<<



UMNO Parti Penjara - Anak Muda Makin Sayang PAS, PKR, DAP..

Sumber Berita


>>> Klik Di Sini <<<

IBU PUSPITA berkata...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Pengikut