Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Isnin, 3 Januari 2011

Ranjau Politik Sepanjang 2010

Oleh: Mohd Shuhaimi Al-Maniri

Jumaat, 31hb. Disember, 2010 hari terakhir tahun 2010 dan penutup tirai sedekad pada berada pada alaf baru ini. Lebih menarik lagi, hari ini juga diistiharkan cuti umum oleh kerajaan Persekutuan ekoran pasukan bolasepak Harimau Malaya menjadi johan AFF Suzuki Cup 2010 buat julung kalinya.

Ketika selesai menghantar anak mendaftar di sekolah berhampiran kediaman, Mohd Sayuti Omar (MSO) Ketua Pengarang Siasah menghubungi saya bertanyakan pandangan berhubung dengan edisi terbaru Siasah (bil. 0246; 31 Dis 2010 -06 Jan 2011) dan mengundang menjadi kolumnis akhbar ini seperti sebelum ini.

Belum terlambat rasanya untuk saya mengucapkan Selamat Tahun Baru 2011 kepada pembaca Siasah dan juga selamat bertemu semula kepada peminat kolum Kalam Perantau ini. Rasanya hampir 3 bulan saya tidak menulis untuk kolum ini menyebabkan ada rasa kekok untuk menulis semula bagi kolum ini.

Ranjau Politik Sepanjang 2010

Buat permulaan, rasanya ada baik saya mencatatkan sepintas lalu pergolakkan politik tanahair sepanjang tahun 2010 yang penuh penuh warna warni. Seawal 2hb. Januari, 2010 lagi ADUN Tanah Rata (Bebas), Pahang menyertai parti Gerakan setelah gagal untuk menyertai MCA. Kemudian Datuk Sallehuddin Hashim pula meletakkan jawatan Setiausaha Agung PKR pada 7hb. Januari, 2010 dan seterusnya keluar parti tersebut beberapa hari kemudian.

Belum pun reda kekalutan pengunduran Setiuasaha Agong PKR secara mengejut, Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail pula melepaskan jawatannya sebagai Timbalan Pengerusi PKR Pahang tetapi kekal sebagai ahli parti tersebut dan juga tidak mengosongkan kerusi parlimen Indera Mahkota.

Kekalutan dalam PKR berterusan bila Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim mengumumkan keluar PKR dan meletak semua jawatan dalam parti berkenaan untuk menjadi Wakil Rakyat (Bebas) pada 12hb. Februari, 2010. Turut menyertai Zahrain menjadi Ahli Parlimen (Bebas) adalah Ahli Parlimen Nibong Tebal, Pulau Pinang Tan Tee Beng (1 Mac, 2010), Ahli Parlimen Bagan Serai, Perak, Mohsin Fadhil Samsuri (3 Mac, 2010), Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu, Zulkifli Nordin (dipecat PKR; 6hb. Mac, 2010) dan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wilayah Persekutuan (14hb. Mei, 2010) bagi membentuk Kaukus Ahli Parlimen Bebas menyokong BN.

Tamparan kepada PKR menjadi lebih parah lagi bila bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohammad Fairus Khairuddin keluar PKR untuk sertai Umno pada 28hb. Februari, 2010. Turut menyertai UMNO adalah ADUN Pelabuhan Kelang, Badrul Hisham Abdullah selepas lima (5) bulan keluar PKR dan menjadi Wakil Rakyat (Bebas) pro BN Selangor.

Begitu juga dengan bekas calon PKR diHulu Selangor, Dr. Halili Rahmat keluar PKR dan menyertai UMNO pada 19hb. April, 2010 menjelang pilihanraya kecil Hulu Selangor yang diadakan ekoran kematian Ahli Parlimen (PKR), Dr Zainal Abidin Ahmad yang meninggal dunia pada 25hb. Mac, 2010. PKR tewas dalam mempertahankan kerusi tersebut kepada calon BN (MIC) P. Kamalanathan.

Kegembiraan BN merampas kerusi Parlimen Hulu Selangor tidak kekal lama bila calon DAP, Wong Ho Leng pula merampas kerusi Parlimen Sibu dari BN (SUPP) dalam satu pilihanraya kecil yang diadakan pada 16hb. Mei, 2010 ekoran kematian penyandang Datuk Robert Lau, Timbalan Menteri Pengangkutan.

Kegembiraan DAP tidak kekal lama bila parti tersebut juga turut kehilangan ADUN Malim Nawar, Perak Keshvinder Singh setelah beliau meletakkan semua jawatan dalam parti dan keluar DAP pada 15hb. Jun, 2010.

Begitu juga dengan PAS turut menghadapi kemuraman pada tahun 2010 bila calonnya Dr. Zulkifli Mohamad gagal mempertahankan kerusi DUN Galas kepada musuh tradisinya UMNO/BN pada pilihanraya kecil yang diadakan pada 4hb. November lalu.

Dalam satu lagi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Batu Sapi di Sabah pada hari yang sama, calon BN (PBS) Datin Linda Tsen menang mengalahkan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee dan calon PKR Ansari Abdullah.

Selain kemelut dalaman parti-parti Pakatan Rakyat, parti komponen BN juga tidak sunyi dari kontroversi perebutan kuasa. Selain UMNO yang tak pernah sunyi dengan kemelut dalaman, beberapa parti komponen BN lain juga menghadapi kemelut yang berpanjangan terutama MCA, MIC, PPP dan Gerakan.

Kemelut MCA yang berpecah kepada 3 kumpulan dilihat berkahir setelah Mesyuarat Agong Luar Biasa (EGM) yang diadakan pada bulan Oktober 2010 dimenangi oleh Chua Soi Lek, Timbalan Presiden yang bertanding kerusi Presiden mengalahkan dua bekas Presiden MCA, Ong Tee Keat (penyandang) dan Ong Ka Ting (mantan Presiden). Kemenangan Chua Soi Lek mengakibatkan, Ketua Wanita MCA melepaskan semua jawatan dalam parti dan kerajaan.

Krisis MIC memuncak bila Setiusaha Agung MIC, S Murugesan dipecat dari jawatannya dimana bekas Timbalan ketua Pemuda MIC, V. Mugelan melancarkan Gerakan Anti Samy (GAS) yang berakhir persaraan Samy pada akhirnya letak jawatan pada 6hb. Disember, 2010 setelah 31 tahun memimpin parti tersebut.

Kemelut parti PPP berakhir setelah Murugiah, Timbalan Menteri yang mendakwa turut menjadi Presiden parti berkenaan akhirnya keluar parti tersebut dan menyertai MIC. Kemelut dalam parti Gerakan menyebabkan bekas presiden, Lim Kheng Yeik mengambil tindakan melepaskan jawatan Penasihat Gerakan menjelang Mesyuarat Agung parti berkenaan pada bulan Oktober, 2010.

Selain itu, parti-parti yang berpangkalan di Sabah dan Sarawak juga tidak sunyi dari pergolakan. Bekas naib Presiden Parti Demokratik (LDP), Yun Fah telah berhijrah kepada parti Gerakan pada 14hb. Jun, 2010. Ianya diikuti oleh seorang lagi Naib Presiden LDP, Peter Phang yang turut menyertai Gerakan pada 1hb. September, 2010.

Di Sarawak pula, bekas ADUN Engkili, Teoh Heng Sang keluar dari parti SUPP pada 2hb. November, 2010. Sebelum itu UMNO turut kehilangan seorang pengasasnya di Sabah, Karim Ghani yang mengumum keluar parti tersebut pada 18hb. Oktober, 2010.

Datuk Zaid Ibrahim bekas calon PKR Hulu Selangor yang bertanding kerusi Timbalan Presiden PKR turut meletakkan semua jawatan dalam PKR dan keluar PKR pada 16hb. Disember, 2010 dan kemudiannya menyertai parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) dan mengubahnya kepada parti Kesejahteraan Insan Tanahair (KITA) setelah mengambilalih parti AKIM dari kepimpinan terdahulu dalam satu Mesyuarat Agong Luar Biasa.

Sebelum mengakhiri tahun 2010, PR berjaya menganjurkan konvensyen ke-2 di Kepala Batas, Pulau Pinang dengan tema, Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia. Sebelum itu, pada 5hb. Disember, 2010, BN turut mengadakan konvensyen BN di Wisma MCA, Kuala Lumpur untuk menerima keahlian bersekutu BN, tanpa menyertai mana-mana parti komponen.

http://kalamperantau.wordpress.com/



Tiada ulasan:

Pengikut