Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Jumaat, 16 Julai 2010

PAS di jalan demokratik melalui Pakatan Rakyat

Oleh Abu Firdaus

Orang mengata macam-macam terhadap PAS. Ada kalangan menganggap parti Islam ini dianggap pengkhianat bangsa kerana terus-berterusan bersekutu dengan DAP dan enggan mengambil isu-isu Melayu yang diperjuangkan oleh badan bukan kerajaan seperti Perkasa. Maka diungkitlah betapa pada awal-awal kemerdekaan lalu, PAS menjadikan isu kerjasama antara Umno dan MCA dalam satu Perikatan yang akhirnya menguasai negara.

Apakah bezanya antara kerjasama Umno dan MCA pada tahun 60-an dengan PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat sekarang? Maka ditampilkan betapa dalam Perikatan dan kini Barisan Nasional, Umno yang menjadi ketua dan dominan sementara MCA dan lain-lain mengikut kata. Sebaliknya dalam Pakatan Rakyat pula, PAS dilihat tidak dominan, sebaliknya setaraf dengan DAP, malah dianggap didominasi oleh Keadilan, kalau tidak pun DAP.

Memang benar bahawa pada tahun 60-an, PAS menentang kerjasama Umno dengan MCA dan dibawa ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan bahawa haram bekerjasama antara orang Islam dengan orang kafir. Oleh kerana Umno itu Islam dan MCA kafir, maka kerjasama itu adalah haram. Tetapi Umno membalas hujah dengan menyatakan.bahawa MCA bukan kafir harbi sedangkan ayat itu dikatakan merujuk kepada kafir yang menentang Islam. MCA dianggap tidak menentang Islam.

Satu lagi hujah ialah Umno mengetuai Perikatan, maka ia bukan satu kerjasama setaraf kerana Umno yang menguasai gabungan parti itu. Tetapi apakah itu hakikatnya?

Pertamanya Perikatan ditubuhkan secara tidak sengaja. Dalam pilihan raya perbandaran Kuala Lumpur, oleh kerana untuk menghadapi Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) yang berbilang kaum, maka Umno dan MCA bekerjasama. Tenmtunya sebagai orang Melayu secara automatiknya ia dilihat sebagai ketua. Tetapi dari segi sistem demokrasi, Umno dan MCA adalah setaraf.

Bagaimanapun Umno menghadapi masalah untuk bergerak kerana ia kekurangan dana. Sejarah menyatakan bahawa MCA yang menyalurkan dana kepadanya Umno untuk banyak tahun sehinggalah pada tahun 70-an apabila usaha digerakkan supaya Umno dapat berdikari. Jika dana datang dari MCA walaupun Umno menjadi ketua Perikatan, tentu banyak perkara boleh ditafsirkan mengenai perkara ini.

Usaha Umno dapat berdikari dan tidak bergantung pada dana MCA hanya benar-benar berlaku selepas tahun 1969. Atas nama perpaduan nasional, kerajaan campuran Umno dan PAS ditubuhkan. Untuk mengelak dipandang kerajkaan Melayu menguasai negara, maka diumumkan dulu kerajaan campuran Perikatan dengan Gerakan.

Atas kepentingan nasional, Tun Razak menjemput semua parti untuk penubuhan kerajaan campuran. Barisan Nasional belum ditubuhkan. Dalam kerajaan campuran, semua setaraf. PAS setaraf dengan Perikatan. Perikatan tidak mendominasi. Umno juga tidak mendominasi walaupun ia menjadi ketua kerana kerusianya yang lebih banyak. Tetapi semua setaraf. Maka tidak timbul soal Islam kerjasama dengan kafir.

Perbahasan mengenai Islam, kafir, Negara Islam, parti Islam dan parti kafir perlu huraian lebih panjang. Para ulama boleh mengulas dengan pelbagai cara sertya kaedah siayah syariah serta pelbagai pandangan dan pendapat yang berbeza, bertentangan, malah dalam parti sekalipun. Dalam PAS juga terdapat banyak pandangan. Begitu juga dalam Umno. Perbahasan juga boleh dibuat tentang status Umno itu. Adakah ia parti Islam ataupun bukan? Apa maksud dengan parti Islam? Perkara ini semua menarik untuk dibahaskan.

Tetapi hakikatnya sebelum DAP menjadi DAP, ia dikenali sebagai parti Tindakan Rakyat (PAP) yang berpusat di Singapura. Menjelang penubuhan Malaysia, PAP adalah sekutu kuat Perikatan khususnya Umno dalam isu penubuhan Malaysia. Sebaliknya PAS menjadi sebahagain daripada parti pembangkang yang menentang penubuhan Malaysia. PAS bersama dengan Front Sosialis menentang penubuhan Malaysia yang dianggap sebagai projek neokolonialisme tajaan Amerika Syarikat dan Britain.

Hanya apabila PAP berpecah daripada Perikatan ekoran dikeluarkannya Singapura daripada Malaysia, maka ia menjadi pembangkang. Dari awal lagi dasar PAS dan DAP adalah bertentangan berhubung dengan soal Melayu dan Islam. Bagaimanapun, itu tidak bermakna tidak ada banyak perkara yang mereka mempunyai perjuangan prinsip yang serupa, umpamanya seperti soal demokrasi dan hak asasi manusia.

Atas perbezaan ini, maka dari awal lagi Umno menuduh PAS bekerjasama dengan DAP untuk memcah undi Melayu. Baik dalam pilihan raya 1969 mahupun selepas PAS dikeluarkan daripada Barisan Nasional. Sememangnya terdapat kerusi yang seolah-olah ada kerjasama antara PAS dan DAP bagi memcah undi, baik undi Melayu, mahupun Cina. Tetapi kalau masing-masing boleh memcah undi di antara satyu sama lain, maka kedua-duanya tidaklah boleh dikatakan mengkhianat bangsa sendiri, sebaliknya ia merupakan kerjasama bagi mencapai cita-cita politik yang sahih.

Pertama kali kerjasama rasmi antara PAS dan DAP berlaku pada tahun 1999 melalui Barisan Alternatif. DAP kalah teruk dan serik untuk bekerjasama dengan PAS. Sebaliknya PAS meraih keuntungan. Adakah dengan beketrjasama dengan DAP ini dikatakan PAS mengkhianat sedangkan ia meraih keuntungan.

Sejak itu tidak ada kerjasama secara langsung. Pakatan Rakyat pula ditubuhkan hanya selepas meraih kemenangan dalam pilihan raya. Kerjasama antara PAS dan DAP melalui Pakatan Rakyat adalah sesuatu yang dapat difahami daripada parti-parti demokrasi yang mempunyai program bersama dalam hal-hal yang boleh dipersetujui.

Sebagai kerajaan-kerajaan negeri, tentu ada polisi yang tidak betul atau tidak disukai rakyat. Tetapi kerajaan negeri yangf menampilkan kerjasama antara PAS dan DAP tidak menampilkan sebarang pengkhianatan kepada bangsa dan agama. Malah usaha untuk membersihkan negara daripada amalan lama yang penuh korupsi dan tidak demokrastimka dalah usaha murni dan hanya dapat dilakukan melalui Pakatan Rakyat yang tonggaknya adalah kerjasama antara PAS dan DAP.

Tiada ulasan:

Pengikut