Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Isnin, 29 Jun 2009

Mustapha Jual Tahi Minyak Di Manek Urai

Oleh: Shirzad Lifeboat

Hartawan minyak terkemuka dunia Jean Paul Getty pernah berkata: “Formula kejayaan. Bangkit awal, bekerja keras dan menemui minyak.”

Minyak penting. Minyak melincinkan kehidupan. Tak ada minyak, semua perkara menjadi tersendat-sendat dan tersangkut. Pada satu ekstrim, minyak boleh mewujudkan kekayaan.

Dan pada satu ekstrim lain, minyak boleh menyara hidup. Satu ketika dulu, mereka yang tidak ada pekerjaan dan tak memiliki sebarang kemahiran untuk melakukan sebarang pekerjaan memilih untuk menjual minyak urat di kaki lima.

Pada tahun 1959, apabila syarikat Malay Film Productions Ltd di Singapura menerbitkan filem Saudagar Minyak Urat memaparkan Allahyarham S. Kadarisman sebagai saudagar minyak yang didakwanya boleh mengubat macam-macam penyakit, saudagar minyak Amerika, Jean Paul Getty telah pun muncul sebagai manusia terkaya di dunia.

Ini kerana 10 tahun sebelumnya,pada tahun 1949, Getty telah membayar tunai sejumlah 9.5 juta dolar Amerika kepada Ibn Saud dan 1 juta dolar Amerika lagi setiap tahun untuk konsensi mencari minyak di tanah tandus berhampiran Kuwait dan Arab Saudi selama 60 tahun.

Setelah empat tahun masa berlalu dan sejumlah 30 juta dolar dibelanjakan, tidak ada setitik minyak pun yang terdapat di situ. Namun selepas tahun 1953, Getty berjaya menemui minyak dan mengeluarkan sebanyak 16 juta tong setahun dan mengumpulkan kekayaan yang tidak pernah dimimpikan orang lain.

Namun selicik-licik Getty menjalankan urusan perniagaan minyaknya, beliau tetap menghormati amalan perniagaan – jika anda mahu mencari dan menggali minyak dari kawasan yang dimiliki oleh orang lain, maka anda perlu membayar royalti atau apa sahaja bayaran yang perlu dibayar.


Begitupun di Malaysia, amalannya agak berbeza. Tuan punya kawasan telaga minyak hanya dibayar royalti sekiranya seluruh tanah tuan itu ditadbirkan oleh UMNO-BN. Misalnya royalti minyak yang sepatutnya dibayar kepada kerajaan Terengganu telah tidak dibayar apabila PAS memerintah negeri Darul Imam walaupun ia jelas melanggar perjanjian asal carigali.

Tentu sekali pelbagai kisah mengenai royalti minyak ini sudah menjadi sejarah yang sering diperkata dan dibangkitkan oleh semua pihak. Terdapat juga kisah bagaimana ketua pentadbir negeri Darul Iman dari UMNO hilang jawatan kerana dikatakan terkena sumpahan orang minyak. Sama ada cerita termakan sumpah ini benar atau tidak, sukar untuk diketahui.

Namun apapun, akibatnya kerajaan UMNO negeri itu ditimpa huru hara. Ada SMS ugutan yang ugut orang tertentu di kalangan ADUN mereka. Selain daripada itu ADUN mereka pula berbalah-balah dan tak ada kesafahaman walaupun menjadi ahli parti yang sama.

Bala terkini pula adalah menanggung aib apabila bumbung stadium yang menjadi kebanggaan pentadbir parti ini penggal lalu tiba-tiba runtuh menyembah bumi. Khabarnya stadium yang baru sempat menjadi gelaggang sebuah SUKMA telah didirikan dengan menggunakan sekelumit wang royalti. Menurut tinjauan pendapat, rakyat Terengganu rata-rata merasakan stadium baru ini bukanlah penting sangat. “Bukang dok ada stadium. Hok lama tu masih elok. Buat mengabih pitih je.”

Projek stadium ini sebenarnya penting untuk kerajaan UMNO Terengganu. Pertama, tampaklah kerajaan negeri di bawah pentadbiran parti itu telah menggunakan wang royalti minyak untuk melakukan sesuatu. Dan kedua, ramailah kuncu-kunci yang terdiri dari semua jenis kontraktor yang ada connection menumpang durian runtuh di bawah politik naungan atau political patronage yang diamalkan oleh UMNO-BN.

Apapun, siapa yang dapat untung dari wang royalti ini dan bagaimana ia diguna dan disalahgunakan oleh kerajaan UMNO Terengganu setidak-tidaknya menunjukkan adanya perjanjian mengenai royalti carigali minyak yang termeterai di antara Negeri Terengganu sebagai tuan punya kawasan carigali dengan Kerajaan Persekutuan sebagai pemilik Petronas, syarikat yang memiliki segala logistik dan teknologi untuk mengeluarkan minyak dari perut bumi dan dasar laut sebagaimana janji Arab Saudi dengan Jean Paul Getty.



Malangnya, di Kelantan kisahnya berlainan pula. Kerajaan Persekutuan selaku pemilik Petronas telah melakukan usaha carigali minyak di perairan Kelantan tanpa sebarang perjanjian dan justeru tanpa membayar sebarang royalti kepada kerajaan negeri (sila lihat Harakah edisi Isnin 22-25 Jun 2009).



Kisah penyamunan tarbus minyak ini pernah ditimbulkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri Kelantan satu ketika dulu. Namun ia tidak diberikan perhatian sewajarnya oleh pemimpin UMNO yang mentadbirkan kerajaan Persekutuan.



Pada 16 Jun lalu Ahli Parlimen Macang Saiffudin Nasution Ismail sekali lagi membangkitkan perkara ini, kali ini di Parlimen lengkap dengan segala fakta, maklumat dan perangkaannya. Begitupun reaksi awal kerajaan UMNO-BN terhadap perkembangan terbaru ini adalah seperti lazimnya. Bagi pemimpin UMNO-BN di peringkat pusat, perkara yang dibangkitkan oleh Saifuddin serta Husam yang menuntut royalti RM1 bilion bagi kerajaan Negeri Kelantan hanyalah merupakan antara isu yang dibangkitkan di musim pilihan raya.

Menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Perindustrian Datuk Mustapa Mohamed Kerajaan Pusat akan memberi penjelasan kepada rakyat Kelantan berhubung isu royalti hasil pengeluaran petroleum yang sering dibangkitkan oleh kerajaan negeri tidak lama lagi. Bercakap kepada pemberita selepas satu perjumpaan dengan ketua-ketua cawangan Umno dalam kawasan DUN Manek Urai, 21 Jun lalu, Mustapha berkata, “"Kami hendak buat persediaan terlebih dahulu bagi membolehkan penjelasan dapat diberi kepada rakyat.”

Begitupun umum dan pemerhati politik merasakan cita-cita Mustapha untuk menjadi hero UMNO Kelantan agak terlambat. Sekiranya ada perkara yang perlu dijelaskan mengenai isu royalti minyak yang dituntut oleh kerajaan negeri Kelantan ini, maka Kerajaan Pusat yang ditadbirkan UMNO sudahpun berbuat demikian sejak lama dulu.

Tapi nampaknya, UMNO Kelantan mula merasa menggelupur apabila isu ini dibangkitkan semula menjelang pilihan raya kecil Manek Urai. Tanpa isu ini pun peluang UMNO untuk mengenepikan cabaran PAS adalah ibarat mencari sebatang jarum dalam selonggok rumput kering. Tetapi dengan kembalinya isu ini menghantui mereka, peluang UMNO menjadi seperti mencari sebatang jarum dalam sebuah padang bola.

Isu royalti minyak Kelantan akan dibangkitkan oleh kerajaan PAS pada bila-bila masa sekalipun, tak kira musim pilihan raya atau pun tidak. Justeru Mustapha tidak perlu menganggap ia sebagai isu bermusim.Sekiranya kerajaan Pusat menghormati hak rakyat Serambi Mekah dan mematuhi amalan biasa perniagaan, termasuk perniagaan mencari gali minyak sebagaimana yang dilakukan oleh Getty dengan kerajaan Arab Saudi, maka soal seperti ini tidak akan menjadi batu penghalang besar bagi UMNO mengemukakan cabaran bermakna dalam pilihan raya umum atau pilihan raya kecil yang melihatkan negeri tersebut.

Namun, pada perkiraan akhir, UMNO tidak mahu PAS memiliki akses kepada dana yang banyak bagi memajukan negeri Kelantan kerana ini akan hanya menghanyutkan UMNO lebih jauh dari peluang mengambil peranan sebagai peneraju negeri tersebut.

Tiada ulasan:

Pengikut