Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Khamis, 9 April 2009

PEMUDA DPPKP : MATLAMAT DAN HALATUJU

OLEH : Ketua Pemuda DPPKP


SALAM PERJUANGAN....
Sebelum memulakan bicara, TAHNIAH!!! diucapkan kepada jentera PRK Pakatan Rakyat atas kejayaan menawan 2 bukit. Namun Allah masih tak mengabulkan lagi Pakatan Rakyat untuk memperkukuhkan kedudukan di Malaysia Timur. Mungkin terlalu awal bagi Pakatan Rakyat untuk menakluki Bumi Sabah & Sarawak. Insya Allah masanya akan sampai.

Berkaitan kemenangan PR di kedua-dua bukit, ini menunjukkan angin PRU-12 masih lagi memihak kepada PR di Semenanjung. Ini adalah hasil kemenangan 4-0 yang diperolehi PR keatas BN sejak PRK Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Alhamdulillah.... Allah masih memakbulkan doa-doa orang yang menyokong PR.

Namun demikian, perlu diingat tugas berat bakal menanti PR apabila berhadapan dengan kemenangan yang perlu dipertahankan. Umum mengetahui bahawa mencipta kemenangan adalah tidak sesukar mempertahankannya. Apakah usaha kita, terutamanya para ahli dan penyokong PR di Negeri Kedah ini?.....


PEMUDA PASCA KEMENANGAN

Seandainya keputusan PRU-12 dan keputusan PRK yang telah berlalu diambil kira, tidak dapat dinafikan bahawa salah satu faktor terbesar yang membawa kepada kemenangan PR dalam semua Pilihanraya-pilihanraya tersebut adalah kecenderongan pengundi di saluran 3,4&5 untuk memilih calon-calon PR. Siapakah mereka-mereka ini?....

Kebanyakan dari mereka-mereka ini adalah dalam lingkungan 40 dan tahun kebawah dan merupakan pengundi-pengundi baharu. Majoriti mereka ini lahir dari era "pemecatan DSAI" pada tahun 1998/99 yang mana pada tika dan waktu itu mereka-mereka ini masih lagi berada di IPTA-IPTA atau IPTS-IPTS tempatan atau luar negara. Majoriti mereka menerima pelbagai berita daripada pelbagai sudut pada waktu itu yang memberikan ruang untuk mereka menilai apa yag sebenarnya berlaku.

Kini, majoriti mereka telah turun ke lapangan sebenar setelah sekian lama melihat dari jauh akan kebrobrokan demi kebrobrokan BN. Buktinya telah dizahirkan dalam keputusan PRU-12 dan 5 PRK yang lalu. Ini adalah fakta yang amat sukar untuk disangkal oleh jentera-jentera BN termasuk media massa pro mereka.

TANGGUNGJAWAB PEMUDA PAS KUBANG PASU

Melihat tanggungjawab kita sebagai jentera Pakatan Rakyat khusunya dalam negeri Kedah ini, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk mempertahankan kemenangan ini. Apakah jawapan kita seandainya kita ditanya dihadapan Allah nanti akan "Apakah usaha kita untuk mempertahankan kerajaan PR Kedah?" yang umum mengetahui diterajui oleh PAS... Wallahuaa`lam

Atas rasa tanggungjawab tersebut maka marilah sama-sama kita menyusun strategi dan mengeratkan ukhuwah fillah dikalangan kita khususnya ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS. Bagi merealisasikan kemenagna bagi DUN Jitra dan DUN Bukit Kayu Hitam dan seterusnya menawan Parlimen Kubang Pasu. Insya Allah....

Pertama..... Pemuda mestilah paling kehadapan dalam mempertahankan kemenangan ini. Pemuda seharusnyalah memahami matlamat dan arah tuju perjuangan PAS itu sendiri. Hanya dengan memahami matlamat perjuangan kita maka, cita-cita PAS untuk ke Putrajaya dapat direlisasikan.

Kedua.... setiap gerakerja yang dirancang, mestilah mempunyai strategi yang bersistematik. Mesti memikirkan pelbagai kesan sampingan terutamanya yang membawa kepada keuntungan PAS dan Pakatan Rakyat.

Ketiga.... pemuda mestilah istiqamah dalam perjuangan untuk memperahankan kemenangan ini. Kerana ujian Allah sentiasa akan hadir disepanjang kiri dan kanan perjalanan kemenangan ini. wallahu`alam..

Tiada ulasan:

Pengikut