Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Selasa, 24 Februari 2009

Nasib YB Si Katak Lompat -Jamaluddin

Oleh Ketua Penerangan DPPKP

Pada ketika penulis balik kampung (DUN Pasir Panjang) baru-baru ini, setelah sekian lama melihat dari jauh suasana yang berlaku di Perak, terasa akan suatu perubahan yang besar dalam suasana politik Perak. Inilah yang mungkin dikatakan 'rahmat disebalik dugaan' yang Allah turunkan. Kalau dulu di kedai-kedai kopi, warung-warung waima kedai-kedai makan semuanya akan berbual perkara-perkara yang kurang berfaedah atau hanya berbual kosong.

Namun apa yang berlaku kini, kebanyakan 'penghuni-penghuni' tetap warung-warung dan kedai-kedai kopi ini akan bercakap berkisar apa yang berlaku terutamanya tentang Politik Perak.

Bercakap soal Perlembagaan Nagara, Undang-undang Tubuh Negeri Perak dan ntah apa-apa perlembagaan lagi yang menjadi topik perbincangan mereka. Ada diantaranya yang tak pernah tahu dan dengar pun apa itu perlembagan-perlembagaan tersebut. Namun atas apa yang berlaku pada ketika ini, secara tak langsung mereka menjadi arif soal Perlembagaan Negeri terutamanya Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Inilah yang dikatakan pertolongan Allah, selama ini terutamanya para pemimpin Pakatan Rakyat cuba menerangkan kepada rakyat apakah kerosakan-kerosakan yang telah dilakukan oleh pimpinan UMNO-Barisan Nasional selama 50 tahun mereka memerintah Malaysia khususnya di Negeri Perak.

Berbalik kepada cerita si Jamaludddin lompat ni, baru-baru ni penulis terserempak dengan salah seorang kawan yang tinggal di dalam DUN Behrang.

Mengikut ceritanya, sejak bermulanya krisis politik di Perak, para penduduk di DUN Behrang tertungu-tunggu kepulangan Jamaluddin lompat ni. Maklumla orang dah terlebih popular. Asyik keluar surat khabar aje, bila pulak nak jengok kawasan kan. Namun demikian, dari cerita yang penulis dengar, kebanyakan para penduduk Behrang menunggu kepulangan Adun lompat mereka ini dengan perasaan marah.

Agak-agaknyalah dengan apa ye penduduk Behrang ni tunggu Adun lompat mereka ni? karpet merah? (agak-agaknya lah). Tapi yag penulis takutkan ada dari kalangan pendudk DUN Behrang ni yang tunggu kepulangan si lompat ni dengan parang panjang. Inilah akibatnya kalau ikut kemahuan syaitan dan utamakan nafsu berbanding tanggungjawab yang perlu dipikul. Kalau takutkan manusia lebih pada takutkan Allah dan adakalanya tak takut Allah langsung inilah yang mereka hadapi. Nauzubillah. Semoga keluarga mereka dapat menjalani kehidupan dengan lebih sempurna. Insya Allah.

Inilah yang dikatakan perjuangan dalam Pakatan Rakyat, jangan mengharap sesuatu yang terlalu manis dalam perjuangan ini. Ini adalah kerana kebenaran memang amat berat untuk ditegakkan. Rasulullah juga menghadapi perkara yang sama sewaktu berdakwah ke ta`if. Semua lebih maklum berkaitan sirah tersebut. Kalau kail panjang sejengkal, jangan lautan hendak diduga, kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai.

Melihat kepada senario yang berlaku terhadap si Jamaluddin lompat ni, maka dapat diandaikan bagaimanakah nasib 3 ekor katak yang lain. yang tentunya mengalami nasib yang sama. YB Yee misalnya masih gagal dikesan, Datuk Nasharudin juga tidak kelihatan dikawasan beliau (Bota) begitu juga dengan Osman jailu yang tak nampak di Changkat Jering.

Menurut cerita sahabat penulis lagi, jika selepas PRU 12 yang lalu YB Jamaluddin menjadi wira kepada tanah air beliau (Felda Behrang). Senario yang akan berlaku bagi kebanyakan wakil-wakil rakyat yang baharu menjadi wakil rakyat

Tiada ulasan:

Pengikut