Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Selasa, 23 Disember 2008

Jambori Amal Negeri Kedah

Oleh Izwan Abd Halim
Seiringan dalam tema 'Memelihara Kemenangan', penganjuran Jombori Amal Negeri Kedah baru-baru ini memberi fokus kepada meningkatkan keupayaan anggota Unit Amal Kedah dalam gerakerja mengisi kemenangan.

Malah Jabatan Amal Negeri Kedah dalam kerangkanya menjadi badan kebajikan terpenting untuk membantu parti dan kerajaan negeri akan menyiapkan petugas-petugas sepenuh masa melalui Akademi Bina Amilin yang akan diwujudkan tidak lama lagi.

Pada jambori yang diadakan di Merbok Chalet, di sini 18 hingga 20 Disember lalu itu, lebih 100 peserta mewakili 13 daripada 15 kawasan hadir.


Pelbagai aktiviti dijalankan sepanjang program khususnya pertandingan antara unit meliputi pertandingan simpulan ikatan, membina gajet, kawad kaki, nasyid dan 'jungle tracking'. Peserta turut didedahkan dengan aktiviti 'survival' seperti memasang khemah, memasak dan rawatan, selain penekanan kepada disiplin masa. Kuliah dan tarbiah ruhiyah dengan mengadakan zikir di surau dan kawasan perkuburan serta qiyamullail juga menjadi pengisian utama program tiga hari itu.


Menurut Pengarah Jabatan Amal Negeri Kedah, Ustaz Zelani Nik Chik, jambori merupakan program tahunan yang diadakan bertujuan mengumpulkan tenaga anggota Unit Amal dan mengerat persaudaraan serta menyediakan pelapis pemimpin PAS.

Dalam usahanya merealisasikan Unit Amal sebagai badan kebajikan utama kepada parti dan Kerajaan Negeri Kedah, beliau melahirkan harapan agar pergerakan yang sama diaktifkan juga diperingkat kawasan.

"Apa yang kita harapkan dari peserta, semua yang diperolehi sepanjang jambori ini akan dilaksanakan pula diperingkat kawasan-kawasan untuk kita menggerak agenda kita di peringkat kawasan," ujarnya ketika ditemubual Harakah.

Jambori Kali Ke-9 itu telah dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia Dan Sukan, Kesenian Dan Warisan, Kebudayaan Negeri, Dr Hamdan Mohamed Khalib manakala maajlis penutup disempurnakan oleh Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri kedah, Ustaz Ahmad Yahya.

WEBMASTER:Unit Amal Kubang Pasu telah menghantar 12org menyertai Jambori ini dan telah mendapat Johan dalam pertandingan gajet,Naib Johan :Jungle Traking,Ketiga :Pertandingan Nasyid.TAHNIAH

Tiada ulasan:

Pengikut