Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Rabu, 27 Februari 2008

Manifesto Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Kedah-PRU ke-12

’Kerajaan Beramanah, Adil dan Bersih’Negara Berkebajikan
“Kedah Sejahtera Nikmat untuk Semua”

Para Pengundi yang dihormati,Menuntut Demokrasi SebenarDemokrasi bukan hanya pilihanraya. Demokrasi sebenar semesti mendukungi keluhuran undang-undang, keadilan capaian maklumat dan media serta menjalankan proses and sistem pilihanraya yang bebas, bersih dan adil.Sesungguhnya demokrasi sebenar mengizinkan rakyat dan pengundi untuk menentukan kerajaan yang mereka mahu. Pilihanraya yang bebas, adil dan bersih menjamin kehendak rakyat tertunai. Andainya pilihanraya dipenuhi penipuan, kepincangan dan ketidakadilan, maka ia menjadikan hasrat rakyat untuk mengecapi demokrasi sebenar kecundang.
PAS Komited, Meskipun Pilihanraya Tempang dan CurangPAS adalah parti Islam yang memperjuangkan dasar-dasar Islam serta nilai-nilai keadilan sejagat. PAS terus akan menyertai pilihanraya meskipun ia curang dan tempang, bagi memperjuangkan keadilan dan membenteras kezaliman dalam proses ’semak-imbang’ yang dianjurkan oleh Allah SWT sebagaimana yang termaktub dalam ayat Surah Al-Baqarah: ayat 251.
”Kalaulah Allah tidak menolak dan mengimbangi kezaliman sesetengah manusia dengan golongan lain, maka rosak dan musnahlah seluruh muka bumi ini”.Sejak lebih 50 tahun, PAS telah membuktikan komitmen kami terhadap mempertahankan kedaulatan negara, kesejahteraan rakyat dan kesucian Islam, walaupun terpaksa menghadapi pelbagai cabaran getir, rintangan dan ujian bersaing di atas padang politik yang tidak sama-rata.Justeru itu, PAS menawarkan Manifesto yang mengangkat tema ”Negara Berkebajikan” yang dibina di atas teras serta paksi ”Kerajaan Adil, Bersih dan Beramanah”.

Bagi khusus untuk negeri KEDAH, “Kedah Sejahtera Nikmat untuk Semua”

Manifesto Negeri PAS KEDAH
Dengan ini PAS menyeru sokongan dan penggemblengan tenaga seluruh lapisan masyarakat; parti-parti politik, kakitangan kerajaan, badan-badan bukan-kerajaan (NGO), wanita, golongan pemuda serta seluruh lapisan rakyat, merentasi pelbagai anutan agama, bangsa dan budaya, yang turut berasa bertanggungjawab terhadap nasib mereka serta masa depan negara yang dicintai, supaya bersama membuat perubahan bagi:Membela kebajikan rakyat dan kepentingan negara melalui pengurusan ekonomi yang bijak dan pembangunan seimbang, mesra-manusia dan mesra-alam.Melindungi keselamatan seluruh lapisan rakyat khususnya kaum wanita dan kanak-kanak, dari ancaman jenayah.Memulihkan maruah dan integriti negara dengan membenteras rasuah dan penyalahgunaan kuasa.Mempertahankan keluhuran dan kedaulatan undang-undang dengan mengembalikan kewibawaan dan integriti institusi kehakiman.Mengembalikan amalan demokrasi tulen dan pilihanraya bebas, adil dan bersih.Menamatkan keangkuhan dan penguasaan kuasa mutlak Umno/BN di parlimen.Kesemua matlamat ini akan hanya dapat kita capai dengan melakukan perubahan dan pilihan bijak dalam pilihanraya umum ke-12 ini. Marilah sama-sama kita memainkan peranan kita sebagai warga negara yang bertanggungjawab dan mempastikan wujud unsur ’semak-imbang’ yang berkesan dalam amalan demoikrasi di negara ini.Anda Mampu Mengubahnya!

Teras Pertama (Pentadbiran)
Memastikan sifar rasuah
Mengakaji semua elaun dan keistimewaan yg dinikmati oleh menteri besar serta exconya
Pemberian kontrak secara telus & adil
Menyediakan kemudahan pinjaman tanpa faedah untuk kakitangan kerajaan.

Teras Kedua (Hal Ehwal Islam)Elaun Iman yg setimpal dengan peranan mereka
Mempercepat proses di mahkamah syariah

Teras Ketiga (Hak dan Kepentigan Non-Muslim)
menjamin peruntukan Perlembagaan mengenai hak kebebasan beragama
Melantik exco drpd wakil rakyat bukan Islam

Teras Keempat (Pendidikan)
Melancarkan program pendidikan komuniti
Menjadikan Kolej Insaniah sebagai pusat kecemerlangan

Teras Kelima (Ekonomi)
Menyediakan pelan tindakan yang realistic dan mengambil kira NCER.
Menubuhkan Institusi Ar-Rahn (pajak gadai Islam)

Teras Keenam ( Tanah & Hasil Negeri)
Memastikan setiap ambilan tanah utk kepentigan awam dan juga dibayar pampasan yg setimpal
Mengkaji semula cukai tanah dan menghapuskan cukai rumah kedai.

Teras Ketujuh (Pertanian)
Membangunkan Lembah Jerai sebagai Agro-Hub negeri
Mewujudkan skim perlindungan kepada golongan petani, nelayan dan penternak.

Teras Kelapan (Pembangunan Insan)

Teras Kesembilan (Pihak Berkuasa Tempatan)

Teras Kesepuluh (Pembangunan Dan Keperluan Kemudahan Asas

con’t

2 ulasan:

khalifah berkata...

www.dengaqhabaq.blogspot.com

Masuk intai2 mungkin boleh contribute sama

Wassalam

Dewan Pemuda PAS Kubang Pasu berkata...

syukran...khalifah

Pengikut