Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Isnin, 23 Mac 2009

Pengumuman Calon PR

Oleh Ketua Penerangan DPPKP

Salam Perjuangan....
Menjelang pengumuman calon Pakatan Rakyat (PAS) yang bakal menentang calon BN Ismail Saffian malam ini pelbagai telahan awal telah banyak kita dengar. Ramai pimpinan-pimpinan tertinggi PAS dikaitkan dengan Keputusan PAS Pusat, termasuk Ust Idris Ahmad, HJ. Mohamad Sabu dan lain-lain lagi. Tidak terkecuali juga provokasi-provokasi dari pihak lawan (BN) yang menguatkan sentimen calon tempatan.

Tidak dinafikan elemen calon tempatan bakal menjadi salah satu faktor utama yang akan menjadi perkiraan para pengundi untuk memilih calon pilihan mereka. Walaupun Bukit Gantang terkenal dengan kubu kuat PAS namun sebahagian besar para pengundi bukanlah ahli PAS. Bagi ahli PAS, calon tempatan atau calon luar tidak menjadi masalah pada kita kerana kita 'usluzon' dan wala` atas keputusan PAS Pusat dan Majlis Syura Ulama.

Namun bagaimana dengan para pengundi-pengundi yang ukan ahli PAS?. Namun jika senario Kuala Terengganu diambil kira, faktor calon menjadi salah satu isu yang timbul kerana daripada maklumat yang penulis terima, terdapat UPU-UPU yang kecewa dengan calon yang dipilih oleh Pimpinan PAS. Alhamdulillah atas tarbiyyah yang kita terapkan kepada ahli-ahli PAS, perkara ini dapat diselesaikan dan seterusnya membawa kemenangan PAS di Kuala Terengganu
Kepada para da`i-da`i dan amilin-amilin PAS,
Penulis amat berharap akan kesepakan kita terutamanya ahli-ahli dan para penyokong PAS dan seterusnya ahli-ahli dan penyokong-penyokong PR dalam berhadapan keputusan yang bakal diumumkan oleh Presiden PAS malam ini.

Seharusnyalah kita terima siapa sahaja yang menjadi pilihan Pimpinan untuk bertanding mewakili PR (PAS). Kita tidak mahu isu seperti yang berlaku di Bukit Selambau berulang di Bukit Gantang. Apa yang kita mesti faham ialah siapa musuh sebenar kita. Kita nak berhadapan dengan BN yang diketuai oleh bakal PM, DS Najib Tun Razak dan kuncu-kuncunya (termasuk agensi-agensikerajaan). Kekuatan untuk berhadapan dengan mereka-mereka ini adalah lebih penting dari perbalahan sesama sendiri.

Seharusnya kita mengetahui bahawa bukan mudah para Pimpinan untuk membuat keputusan ini, lebih-lebih lagi dikala kita berhadapan dengan kerjasama dalam Pakatan Rakyat. Sudah tentu akan ada pihak yang merasa kurang bersetuju dengan calon yang akan diumumkan malam ini. Namun bukan mudah untuk memuaskan hati semua orang.

Seharusnyalah para da`i-da`i dan amilin-amilin PAS dan PR menumpukan kepada tugas-tugas yang lebih berat terutamanya bagaimana untuk mengekalkan kemenangan di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai. Bagi mengekalkan momentom Pakatan Rakyat di Dewan Rakyat dan DUN terlibat.

Marilah sama-sama kita berusaha untuk memenangkan calon-calon Pakatan Rakyat di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai. Bagi yang tidak boleh terlibat secara langsung, doa-doa kalian amat-amat dialukan. Wallahua`lam

Tiada ulasan:

Pengikut