Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Khamis, 19 Mac 2009

Kajian: Hanya 4% kuasai BI melalui PPSMI

oleh Ketua Penerangan DPPKP

Salam Perjuangan.... mengulas isu ini berdasarkan laporan dalam malaysiakini tulisan Jimadie Shah Othman bertarikh 18 Mac 2009. Penulis tertarik berkaitan isu ini kerana telah lama sebenarnya penulis menunggu satu badan atau pertubuhan untuk membuat kajian keatas pelaksanaan PPSMI ini.

Umum mengetahui bahawa dasar ini dilaksanakan tanpa melalui apa-apa kajian atau eksperimen atau pandangan mana-mana pertubuhan yang diiktiraf berkaitan Bahasa Malaysia di Malaysia.


Pada peringkat awal pelaksanaannya,PAS antara yang paling awal menentang keras pelaksanaan dasar PPSMI ini melalui wakil-wakil rakyatnya di Dewan Rakyat. Begitu juga melalui wakil-wakil rakyat di DUN-DUN yang diwakili oleh PAS. Namun pada waktu itu, mungkin yang barkata-kata buken Datuk A. Samad Said atau Datuk Ahmad Hassan atau mana-mana pakar-pakar bahasa, maka tentangan ini dipandang sepi oleh kebanyakan rakyat Malaysia termasuk para ibu bapa yang anak-anak mereka bakal menjadi "bahan eksperimen" ini.

Selain itu juga, para guru-guru yang mengajar m/p Sains dan Matemtik juga antara yang paling kuat menentang dasar ini. Penulis juga ada mendapat maklumat bahawa kebanyakan guru BI juga amat tidak bersetuju dengan perlaksanaan dasar ini. Yang mana pada ketika itu, pihak-pihak yang menentang ini mencadagkan supaya diadakan satu kajian lenkap sebelum melaksanakan dasar PPSMI ini.Namun demikian, oleh kerana mereka-mereka yang menentang ini kebanyakannya adalah mereka yang terikat 'tangan dan kaki', kerana berada di bawah kuasa pihak yang melaksanakan dasar tersebut, maka suara mereka hanya didengari oleh jiran-jiran, saudara mara atau sahabat handai sahaja.

Namun demikian setelah 6 tahun pelaksanaan dasar yang kononya bertamadun ini, mungkin sudah tak tertanggung lagi oleh pihak-pihak tersebut maka ia kedengaran dimana-mana kini. Maka hasilnya yang kita semua saksikan pada 7 MAC 2009 yang lalu. Satu lagi sejarah telah terukir di bumi Malaysia yang kita cintai ini.

Berbalik kepada ulasan penulis tadi, secara keseluruhannya penulis berada amat dekat dengan perlaksanaan dasar tersebut. Maka segala keputusan kajian yang dibuat oleh Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina) telah peniis sedia maklum, cuma mungkin 4% pencapaian itu yang tak dapat penulis buktikan.

Namun demikian, penulis berharap kaian tersebut bukan sekadar kajian semata-mata yang akhirnya nanti "dibakulsampahkan" oleh pihak-pihak yang berwajib yang merasa terpukul dengan dapatan daripada kajian tersebut. Penulis berharap semoga ada lagi kajian-kajian yang berkaitan PPSMI ini didedahkan kepada umum dalam masa akan datang ini.

Pembaca sekalian, kita sebagai rakyat Malaysia yang cintakan bahasa dan budaya ibunda kita seharusnyalah bangkit untuk bersama-sama pejuang-pejuang Bahasa Malaysia (GMP) ini menentang sekeras-kerasnya akan pelaksanan dasar PPSMI ini. Apa yang kita takuti adalah dengan pelaksanan dasar PPSMI ini, nilai-nilai sosiobudaya Malaysia khususnya Melayu semakin terhakis dari diri anak-anak kita. Jauh sekali jika kita membincangkan soal budaya Islam itu sendiri. Nauzubillah. Jika kita perhatikan, tidak mustahil seandainya kita katakan bahawa, kerosakan akhlak dikalangan pelajar sekolah rendah atau menengah kini adalah berpunca dari pelaksanaan dasar PSMI ini. Wallahua`lam.

Tiada ulasan:

Pengikut