Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Selasa, 3 Mac 2009

Ke Mana Jawi, Dan Bahasa Melayu ?

Oleh Huzaifah

Zaman saya kecik-kecik, kami masih belajar menggunakan huruf jawi. Di sekolah kebangsaan, kami ada mata pelajaran jawi. Di sekolah agama rakyat pula, semua subjek diajar dalam jawi. Maka, semasa itu pengaruh jawi masih kuat. Kami diasuh agar mahir berjawi dan tidaklah sekadar bersedia untuk dimasukkan ‘jawi’ pada cuti penggal sekolah sahaja.

Jawi begitu berpengaruh dan berperanan dalam masyarakat. Orang-orang tua kami, termasuklah tok, opah, emak dan abah saya, lebih mahir membaca dan menulis jawi berbanding tulisan rumi. Membaca jawi bagi mereka adalah satu kepuasan batini. Rumi pula menyebabkan mereka merangkak-rangkak dan kuranglah sudah nikmatnya. Tulisan jawi pula terlalu klasik, bukanlah seperti hari ini. Saya masih menyimpan kitab-kitab kuning di rumah dan sesekali membukanya. Bila opah datang berkunjung ke rumah saya, maka saya belikan beberapa kita baharu tetapi bertulisan jawi, untuk opah membaca dan mengisi masa lapangnya.

Jika kami ke pekan (Kuala Kangsar, Sauk, Gerik, Lenggong hatta ke Taiping dan Ipoh) pula, papan-papan tanda kedai cina yang bermata sepet itu pun menggunakan tulisan berhuruf jawi, kedai basikal, kedai kopi, kedai buku hatta bank pun menggunakan tulisan jawi…walaupun para apek dan nyonya itu sendiri pun tak pernah ‘masuk jawi’ dan tak merasa ‘dijawikan’ dirinya…hmmm…begitulah besarnya impak jawi kepada rakyat.

Masa itu juga, ada surat habo jawi iaitu Utusan Zaman, ada majalah jawi iaitu Kiblat. Majalah Bujal yang emak suka belikan itu pun ada kartun jawi. Buku-buku jawi pun senang dicari.

Bila dah besar, semua itu dah hilang sedikit demi sedikit. Jangan kata budak-budak kerja kilang je dah tak mandang semua tulisan jawi ni, budak-budak yang lepas sekolah agama dan keroje di jabatan agama pun dah kurang minat dengan jawi. Bahkan, ada yang baca khutbah Jumaat pun lebih suka guna tulisan rumi walaupun deme tu asalnya berpendidikan arab!

Inilah padahnya bila pihak yang berwajib memandang enteng sesuatu perkara. Dalam hal ini, takkan nak salahkan kerajaan pimpinan Robert Mugabe di Zimbabwe atau mantan PM Britain Margaret Tatcher? Tak kan nak belasah mantan pemerintahan Iraq Kerajaan Parti Ba’ath Saddam Hussein atau Parti Nazi pimpinan Adolf Hitler di German? Atau nak salahkan Lee Kuan Yiew di Singapura! Habis…salah siapa?

Yang inilah…pemuda-pemuda Umno tak sedarkan diri. Mengaku Melayu tapi lupa asal-usul dan lupa jati diri. Tak sedar darah yang dok mengalir itu adalah darah Melayu yang makan petai, genuak, jering, belacan, budu dan pekasam. Biar pun mereka sembur parfum berbotol-botol, emak atau tok nenek mereka dulu lumur bedak sejuk juga ke muka. Maknanya, mereka kena kenai asal-usul diri mereka sendiri.

Sungguh pun mereka le ni berbahasa orang putih lebih dahsyat daripada orang putih, tapi depa jangan lupa yang tok nenek depa la dulu kena belasah dengan orang putih. Memang la kita tak musuh bahasanya, tapi jangan la dok bangga sangat. Sedar la diri sikit, darah Tok Janggut, Tok Bahaman, Mat Kilau dan Datuk Maharajalela yang tumpah ke bumi adalah kerana menghalau penjajah orang putih itulah.

Apabila orang Melayu sendiri sudah melupai asal-usul diri mereka, maka mereka akan jadi penyangak bangsa. Mereka senang-senang sahaja melabelkan orang yang tak sealiran dengan mereka sebagai musuh kemajuan dan anti-pambangunan. Ni ha…dalam isu bahasa, siapa yang tak setuju dengan idea mereka, senang-senang sahaja dianggap tidak tahu menghargai pembangunan negara…alah, setakat pandai bahasa Inggeris tapi dok berbohong menipu sana-sini nak buat hapa!

Kita ni umat Melayu sepatutnya banggalah dengan bahasa Melayu. Bahasa Melayu adalah lingua franca di alam ini suatu masa dahulu. Bahkan bahasa ini dianggap antara bahasa paling berpengaruh di dunia. Dari nusantara membawa ke Afrika ada orang yang berbahasa Melayu. Maknanya, dari sudut penutur, ramai tak terkira.

Apa yang penting, ialah kesungguhan menuntut ilmu. Cuba tengak Jepun, German, Peranchis hatta Iran dan Korea Selatan, mereka amat teruja dan patriotic dengan bahasa ibunda mereka dan mereka berjaya membawa arus kemajuan dengannya. Jurutera Jepun di Perodua tidak akan bertutur dalam bahasa Inggeris bahkan kita yang kena bercakap Jepun dengan mereka, demikianlah pengalaman kawan-kawan saya yang pernah berkerja di Perodua.

Jadi, pejuang-pejuang tulen Umno kena muhasabah diri. Jangan terlalu taksub dengan pimpinan atasan yang ‘bodo-sombong’ itu hingga lupa asas perjuangan anda. Jangan hanya kerana projek dan tender, anda sanggup melihat anak-anak anda sendiri bodo matematik dan sains. Akhirnya, anda juga yang rugi. Tapi, bila dikenang-kenang balik, Umno sanggup rugi masa depan, asalkan hari ini depa untung sekupang!

Catatan: Kata Tan Sri Ismail Hussein, PPMSI bukanlah cara yang ‘adil’ untuk memajukan anak-anak Melayu, khususnya di luar Bandar. Harus ada cara lain untuk membantu.

Tapi kata Hishamudin Hussin apabila diajak Salahudin Ayub berdebat: “Apa debat-debat. PPMSI berjalan dengan lancar. Tidak ada masalah!” Moralnya...siapa yang bermasalah di sini? Ha...jawaplah!


Tiada ulasan:

Pengikut