Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Sabtu, 12 Februari 2011

Ahmed Maher adalah salah seorang pengasas kepada Gerakan Pemuda 6 April.

Kaherah, Asharq Al-Awsat – Ahmed Maher adalah salah seorang pengasas kepada Gerakan Pemuda 6 April. Dia adalah koordinator utama dan pengarah kepada protes. Gerakan Pemuda 6 April bermula sebagai kumpulan Facebook Mesir (Egyption Facebook) pada 2008, yang menyokong para pekerja di bahagian utara bandar industri Mahalla al-Kubra dan menyeru diadakan piket pada 6 April tahun tersebut.

Gerakan protes ini yang disertai kebanyakkannya oleh golongan muda terpelajar Mesir, telah memainkan peranan yang semakin signifikan dalam protes yang sedang berlangsung di Mesir, memanfaatkan teknologi dan internet untuk menyebarkan mesej, dari Facebook kepada Twitter kepada Flickr.

Ahmed Maher, berusia 30, adalah seorang jurutera awam yang lulus dari Fakulti Teknik Kaherah pada tahun 2004, dan sekarang ini sedang mengambil Master dalam bidang Pengurusan Projek di Universiti Kaherah.

Ia juga salah seorang senior gerakan pemuda popular di Mesir, dan ahli kepada "Gabungan Revolusi Pemuda" yang dikatakan bertanggung jawab atas protes utama di Dataran Tahrir, Kaherah. Maher telah 4 tahun berkahwin dan mempunyai seorang putri berusia 3, dan tak sabar-sabar menunggu kelahiran anak kedua.

Dalam wawancara dengan Asharq Al-Awsat, Maher bercakap tentang persiapan untuk protes 25 Januari 2011, atau dikenali sebagai Mesir "Hari Kemarahan", serta cara-cara bagaimana gerakan protes berusaha untuk mengelakkan usaha pihak berkuasa untuk menghentikan demonstrasi, dan peserta demonstrasi Medan Tahrir Square bersungguh-sungguh untuk terus memprotes sehingga Presiden Mesir Hosni Mubarak berundur dari kekuasaan.

Berikut ini adalah teks lengkap wawancara:

[Asharq Al-Awsat] Anda bertanggung jawab atas apa yang telah digambarkan sebagai "bilik operasi" protes Mesir sebelum dan semasa protes "Hari Marah" 25 Januari , boleh anda ceritakan sedikit tentang apa ini sebenarnya?


[Maher] Saya ditubuhkan "bilik operasi" ini sekitar 15 hari awal sebelum protes, dan kita akan bertemu setiap hari untuk membincangkan butiran rutin termasuk mengadar liputan panggilan kita untuk protes yang berkaitan dengan laman internet, melihat data dan maklumat yang sedang diberikan kepada masyarakat, dan mempelajari mekanisma inovatif protes yang bertujuan untuk mengatasi kaedah yang selalu gunakan oleh pihak perkhidmatan keselamatan negara untuk mencegah demonstrasi dan protes.

Dua hari sebelum demonstrasi kami menerapkan modus baru operasi yang melihat aktivis yang dibahagi menjadi kumpulan-kumpulan yang berasingan, dengan masing-masing kelompok yang terdiri dari antara 30 dan 50 aktivis yang akan dihantar ke pusat dan tempat awam untuk menghasut protes sementara pemimpin setiap kumpulan hanya akan diberitahu mengenai lokasi yang tepat di mana protes dijadualkan untuk bermula ... pertemuan kumpulan di lokasi pra-pilihan sebelum protes bermula, dan kemudian membimbing kumpulan ini ke tempat pertemuan utama.

[Asharq Al-Awsat] Adakah semua ini rahsia kerana bimbang pasukan keselamatan mengesan kedudukan anda?

[Maher] Alasan utama kerahsiaan ini adalah kerana pengalaman kami sebelumnya dengan pasukan keselamatan dan kaedah-kaedah mereka untuk menggagalkan protes.

Tidak ada pelanggaran keselamatan, kami hanya cuba untuk lebih berhati-hati dari sebelum ini, kerana salah satu kaedah keselamatan untuk menggagalkan kami adalah dengan menangkap aktivis sehari sebelum protes.

Inilah sebabnya mengapa sebuah jawatankuasa kecil dibentuk, dengan hanya ahli jawatankuasa ini mengetahui butiran organisasi dari protes, terutama mengenai lokasi di mana protes dijadualkan akan bermula.

[Asharq Al-Awsat] Anda telah bertemu dengan Dr Ahmed Zewail [hadiah Mesir pemenang Hadiah Nobel Mesir] dan Setiausaha Agung Liga Arab, Amr Musa. Boleh memberi tahu kami apa yang dibincang dalam pertemuan tersebut dan apakah Gerakan Pemuda April 6 bermaksud untuk menyokong mereka-mereka ini sebagai calon presiden?

[Maher] Tujuan dari pertemuan ini adalah untuk melihat kemungkinan mereka memainkan peranan dalam peristiwa terkini, tanpa melihat samaada kita akan menyokong mana-mana calon presiden tertentu atau tidak.

Semasa pertemuan kami dengan Amr Musa, kami mendapati dia berdepan dengan sesuatu permasalahan dengan cara yang sangat diplomatik - ini adalah sesuatu yang mungkin disebabkan oleh kedudukannya sebagai Setiausaha Liga Arab Jeneral - [namun] ini adalah cara yang sesuai dengan keadaan semasa, yang memerlukan banyak revolusi [kepercayaan], bukan diplomasi.

Manakala pertemuan kami dengan Dr Ahmed Zewail, kami percaya bahawa dia adalah yang paling dekat dengan sudut pandang dan keinginan kami saat ini, dan bahkan ketika dia mengadakan sidang akhbar ia berhati-hati untuk sengaja memisahkan sudut pandangnya dari sudut pandang para pendemonstrasi.

Hasilnya, kami percaya dia adalah salah satu tokoh yang paling penting dan kami menyokong pencalonan dirinya untuk menjadi anggota "dewan presiden" yang kita mencadangkan untuk mengatur urusan negara semasa proses peralihan.

[Asharq Al-Awsat] Adakah ini bermakna bahawa Gerakan Pemuda 6 April akan menjanjikan sokongannya kepada Dr Ahmed Zewail sebagai calon presiden pada pemilihan presiden akan datang?

[Maher] Masalah penyokong calon di pemilihan presiden diketepikan untuk saat ini, kerana ada keutamaan untuk tahap pertama saat ini yang harus dihadapi berkaitan dengan masa peralihan, dan kami akan mengkaji isu menyokong calon pemilihan presiden di akhir tempoh [peralihan] ni.

[Asharq Al-Awsat] Anda juga seorang anggota dari "Gabungan Revolusi Pemuda", boleh anda ceritakan lebih lanjut mengenai organisasi ini?

[Maher] Tujuan gabungan ini adalah untuk menguruskan semua aspek utama hal-hal di Tahrir Square, dari pembentukan jawatankuasa untuk memberikan makanan kepada pemprotes, untuk melihat kaedah meningkatkan protes, dan membincangkan tuntutan kami.

[Asharq Al-Awsat] Sehubungan dengan meningkatkan protes, adakah anda percaya bahawa rejim Mesir akan merespon permintaan utama anda, iaitu pengunduran diri Presiden Hosni Mubarak?

[Maher] Rejim Mesir mengerahkan segala usaha untuk tetap berkuasa, terutama kerana rejim ini bukan hanya sebuah rejim politik, ia juga merupakan pengelompokan pegawai dan pengusaha yang mengendalikan segala sesuatu dalam negeri, oleh kerana itu biasanya mereka akan membela kepentingan kewangan mereka selagi boleh. Namun kami tidak akan meninggalkan Tahrir Square sampai langkah Mubarak berundur, dan kami mempunyai kaedah baru meningkatkan aksi protes, dan kita telah mulakannya beberapa hari lepas, seperti menganjurkan beberapa protes di lokasi yang berbeza di luar Tahrir Square.

[Asharq Al-Awsat] Akhbar telah melaporkan tentang kemungkinan Presiden Mubarak mencari rawatan perubatan di luar negeri di Jerman, bagaimana ini mempengaruhi protes?

[Maher] Jika Mubarak pergi ke Jerman atau negara-negara lain, ini hanya akan meningkatkan kelajuan aksi protes.

[Asharq Al-Awsat] Apa pendapat anda tentang dialog yang dilakukan oleh Naib Presiden Mesir Omar Suleiman yang baru dilantik dengan [pembangkang] kuasa-kuasa politik?

[Maher] Masalah terbesar yang berkaitan dengan dialog dengan Omar Suleiman adalah bahawa dia membincang hal terpeinci sebelum membincang topik utama, kerana tidak ada gunanya berbincang tentang janji perubahan perlembagaan dan reformasi politik sebelum pengunduran Mubarak dan regimnya.

Saya tidak percaya dialog ini akan berhasil, untuk saat ini satu-satunya legitimasi adalah legitimasi revolusi popular yang telah mengenalpasti keperluan utamanya iaitu pengunduran sepenuhnya Hosni Mubarak dan regimnya.

Sumber: Asharq Al-Aswat

Tiada ulasan:

Pengikut