Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Jumaat, 16 Julai 2010

Tukar Tonggak Melayu Lebih Selamat

Oleh Zulhimi Bin Abd. Rahman

2 - 3 bulan kebelakangan ini banyak isu-isu yang berkaitan tentan nasib melayu yang bakal dipinggirkan jikalau terus berada dalam keadaan sekarang. Ini termasuk beberapan kenyataan Tun Dr. Mahathir dalam membicarakan isu orang Melayu.

Ekoran daripada itu, mula timbul idea penyatuan antara UMNO dan PAS supaya agenda Melayu dapat diperkasakan. Bahkan terdapat beberapan pandangan termasuk utusan hari ini memaparkan bahawa PAS akan lebih berpeluang melaksanakan agenda Islam bersama dengan UMNO daripada bersama dengan Pakatan Rakyat.

PAS telah mengalami pengalaman perit ketika bersama UMNO. Walaupun pada mulanya PAS mampu mengetengahkan pelbagai agenda Islam bersama UMNO pada awal tahun 70'1n. Namun, PAS akhirnya ditendang begitu sahaja tanpa banyak bicara. Mungkin berlaku beberapa kesilapan daripada pihak PAS dalam beberapa isu . Tetapi tindakan drastik BN menendang PAS merupakan satu tragedi yang tidak dapat dimaafkan.

PAS semenjak awal penubuhanya begitu sinonim dengan melayu. Ini kerana bagi masyarakat Malaysia, Islam itu Melayu Melayu itu Islam. Dengan sebab itu, PAS banyak menguasai kawasan orang Melayu khususnya di Kelantan dan Terengganu.

PAS yang memegang prinsip Islam telah membuktikan mampu mentadbir dengan adil dan tanpa penyelewengan. Kelantan yang telah ditadbir selama 20 tahun terbukti sebagai sebuah kerajaan yang bersih daripada sebarang bentuk penyelewengan. Walaupun terdapat beberapa laporan telah dibuat kepada SPRM. Tetapi kesemua laporan berakhir dengan ketiadaan kes.

PAS juga telah membuktikan keteguhan kepada prinsip perjuangan apabila kesemua wakil rakyat PAS tidak terlibat dengan agenda lompat parti yang telah mengemparkan negara baru-baru ini.

Ini semua menandakan bahawa dengan prinsip dan dasar perjuangan Islam telah membawa PAS dan ahli menjadi lebih Istiqomah dalam perjuangan dan lebih ke arah konsep keadilan untuk semua.

PAS bersedia bekerjasama dengan pelbagai pihak dalam isu Islam seperti mana yang pernah di putuskan dalam Muktamar PAS Pusat di Perak dan Shah Alam. Bekerjasama bukan bermakna bersatu.

PAS pernah membela perobohan Kg. Berambang, PAS pernah membela isu Natrah, PAS pernah menentang PPSMI yang sampai sekarang tidak ada penyelesaian konkrit.

PAS juga pernah membantah pemansuhan tulisan jawi, PAS menentang segala bentuk pengekplotasian terhadap peneroka felda dengan penubuhan Persatuan Anak-Anak Felda Kebangsaan (ANAK) yang dipengerusikan oleh Sdr. Mazlan Aliman.

Semua penentangan ini untuk membuktikan bahawa PAS membela Bangsa Melayu yang dizalimi.

Ini belum termasuk penentangan PAS terhadap sebarang bentuk kemungkaran yang bukan sahaja boleh merosakkan agama, bahkan bangsa itu sendiri seperti anjuran konsert-konsert yang boleh merosakkan maruah bangsa. penentangan terhadap judi bola sepak, bantahan terhadap ketidakadilan dalam sistem pilihanraya dan pelbagai lagi.

Ini belum lagi menyentuh isu pembaziran dan rasuah yang menelan jutaan ringgit.

Isu-isu inilah menggambarkan bahawa PAS komited dengan isu-isu Islam dan Melayu.

Kesemua isu-isu ini diwujudkan oleh Kerajaan yang diketuai oleh UMNO.

Oleh itu, sudah sampai masanya bangsa Melayu bersedia untuk menukar tonggak pergantungan daripada UMNO yang banyak melakukan kerosakan kepada agama kepada tonggak yang baru yang berasaskan kepada asas yang teguh dan kuat.

Dasar perjuangan PAS bukan sekadar hiasan dalam buku perlembagaan. Dasar ini menjadi asas dalam pergerakan PAS semenjak dari tahun 1951 sehingga sekarang.

Sudah sampai masanya Bangsa Melayu kembali kepada PAS..

Anda tentu yakin dengan Parti Islam Semalaysia (PAS)

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk Islam...

Tiada ulasan:

Pengikut