Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Isnin, 29 Jun 2009

Manek Urai : PAS Jangan 'OVER CONFIDENT’

Oleh : Pembela

Semua orang dah tahu bahawa PRK Manek Urai akan diadakan awal bulan depan. Parti yang sungguh-sungguh nak amsuk bertandingpun, rakyat seluruh dunia dah tahu. Begitu juga tentang calon bertanding, kedua-dua parti telah memberi pertunjuk mereka masing-masing. Tujuannya untuk mendapatkan respon dari pengundi khususnya serta jentera parti masing-masing. Siapa menjadi calon akan dimuktamad dalam majlis pengisyitiharan yang akan di buat oleh pemimpin kedua-dua parti seperti tarikh, masa dan tempata yang telahpun diberitahu kepada rakyat sekalian

Menariknya, parti yang akan bertanding kali ini ialah dua musuh tradisi sejak zaman Negara ini mula dibenarkan menubuhkan parti lagi. Pas ditubuhkan (1951) dan Umno (1946). Calon bebas belum terdengar ada mana-mana pihak yang akan bertanding, termasuklah AKIM yang beribu pejabat di Pasir Puteh, Kelantan. Kira-kira 2-3 marhalah jauhnya opis parti nyamuk itu dengan Manek Urai.

Tak seperti Bukit Selambau yang memecah rekod sejarah PRK di Malaysia yang ditandingi oleh berbelas-belas calon bebas. Di mana, calon tersebut ada yang ditaja oleh pihak-pihak tertentu, sebaliknya juga ada calon yang bertanding kerana memang mahu bertanding sebab dibenarkan. Malangnya, kesemua calon bebas tersebut bukan sahaja kalah, malah hilang wang pertaruhan. Difahamkan ada calon bebas tersebut yang kini terpaksa menanggung hutang kerana terpaksa berhutang untuk menyediakan keperluan dalam PRK Bukit Selambau tersebut. Hutang yang ditanggung, bukan lagi menjadi tanggunbgjawab orang lain, sebaliknya menjadi beban kepada dirinay sendiri.

Buat peringatan calon-calon bebas di masa akan datang, hayatilah bidalan ini, “Kalau takut ditelan ombak, jangan membina rumah di tepi pantai”. Begitulah juga, “Kalau tak pandai berlari, jangan menawarkan diri menjadi pelari”.

Berbalik kepada hal PRK Manek Urai tersebut. Dari pengamatan secara luaran, penulis melihat latarbelakang dan perkembangan politik mutakhir ini, peluang kemenangan memihak kepada kedua-dua calon yang akan bertanding. Walaupun, tidak dinafikan bahawa hampir 100 peratus ahli dan penyokong PAS dan PKR bukan sahaja di Manek Urai dan kelantan, malah seluruh tanah air, bahkan di seluruh dunia yang menyokong PAS/PR akan berkata bahawa Pas akan demikian memenangi kerusi tersebut. Tetapi perlu ingatkan bahawa ia bukanya suatu kenyataan mutlak. Mutlaknya ialah kuasa Allah SWT sahaja untuk memberi kemenangan kerusi tersebut kepada sesiapa dan bagaimana caranya.

Bagi saya, kenyataan demi kenyataan samada secara lisan atau bertulis mengatakan kerusi Dun Manek Urai akan menjadi milik Pas hanyalah tidak lebih sebagai perang psikologi untuk mempengaruhi pengundi di sana, di samping untuk melemahkan jentera Umno/Bn. Hakikatnya jika kita bertanya kepada puak-puak Umno/Bn, mereka juga optimis bahawa kerusi itu mampu mereka menangi kali ini. Sebab dan alasannya mereka sahaja yang ketahui. Kita cuma boleh agak, mungkin melalui kaji selidik yang mereka lakukan dan faktor-faktor lain yang memihak kepada mereka. Segala persiapan untuk memenangkan calon tersebut akan digunakan sepenuhnya.

Kebimbangan kita ialah sikap Pas yang terlalu over confident bahawa kerusi tersebut bakal partinya menang. Mungkin kerana ia mengambil kira Manek Urai adalah kerusi Pas serta kenyakinan trend pengundi masa kini yang tidak lagi mahu kepada Umno/Bn menjadi kerajaan.

Sesungguhnya, Umno/Bn tidak akan duduk diam untuk memberi kemenangan secara mudah kepada calon Pas di kerusi Manek Urai tersebut. Pastinya, kemenangan kedua-dua calon sudah memerlukan sejumlah bayaran yang besar samada dari segi kewangan, masa, tenaga jentera, strategi pilihanraya, taktik, tipu helah dan sebagainya untuk memenangkan calon masing-masing. Apa yang menarik perlu kita lihat dalam PRK Manek Urai kali ini ialah bagaimana Umno/Bn dan Pas menggunakan isu Kerajaan Perpaduan dalam kempen serang-balas untuk menarik sokongan pengundi masing-masing.

Walaupun isu Kerajaan Perpaduan telah ditutup rapat oleh Pas dan PR minggu lalu kerana sebab-sebab yang telah diperjelaskan, Umno/Bn akan menjadikan ia senjata paling tajam dan ampuh yang tidak mungkin boleh ditutup rapat oleh Pas, walaupun sebelah mata. Umno/Bn a sudah pasti akan memainkan isu Kerajaan Perpaduan di negeri yang Mursyidul Am Pas yang menjadi jaguh menentang idea yang dilontarkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang. Sejauh mana isu Kerajaan Perpanduan mampu mengambil tempat dalam kempen-kempen dalam bentuk ‘serang-balas’ oleh pemimpin kedua-dua parti tersebut belum boleh diukur lagi. Namun ia akan menjadi isu dalam kempen-kempen yang akan dijalankan.

Hakikatnya isu Kerajaan Perpaduan tersebut sedikit sebanyak mengoncang kestabilan dalaman Pas sejak akhir-akhir ini, terutamanya melibatkan kepimpinan peringkat tertinggi PAS yang juga merupakan pemain utama dalam kempen PRK Manek Urai tersebut..

Bagi penulis, isu ini tidaak semata-mata diangkat sebagai bahan kempen, sebaliknya boleh dijadikan senjata provokasi untuk memerangkapkan Pas samada dalam proses PRK Manek Urai ataupun kepimpinan parti dalam masa terdekat ataupun jangka panjang. Kebijaksaan kepimpinan Pas/PR dalam menguruskan isu ini amatlah dialu-alukan.

Di samping isu Kerajaan Perpaduan, persoalan calon juga penting sebagai penentu yang akan mempengaruhi pengundi di situ. Walaupun Pas maupun Umno/Bn mengumumkan bahawa mereka telah mengenalpasti calon terbaik untuk bertanding di Dun tersebut, jangan lupa bahawa calon-calon yang telah dicadangkan oleh peringkat parti masing-masing yang tidak terpilih akan memberi kesan dalam proses PRK yang berjalan nanti.

Perlu difahami bahawa, pengundi di Manek Urai bukan mahu calon yang parti mahukan. Sebaliknya meraka mahu calon (wakil rakyat) yang berperwatakan arwah wakil rakyat yang mengosongkan kerusi dun Manek Urai. Pengundi bukan semata-mata memilih calon kerana sentimen parti, sebaliknya mereka mahu kepada orang (wakil rakyat) seperti wakil rakyat lalu. Jika ini diberi keutamaan oleh kedua-dua parti ataupun salah satu parti yang bertanding, pasti ia akan memberi kelebihan kepada calon parti berkenaan untuk memenangi kerusi Dun tersebut. Soalnya, adakah calon yang bertanding mewakili Pas tersebut adalah orang seperti arwah tersebut. Inilah yang ditunggu-tunggu oleh pengundi dan rakyat di Manek Urai.

Kegagalan Pas untuk menampilkan calon seperti arwah akan menyukarkan partinya untuk memenangi kerusi dun tersebut. Faktor lain hanya membantu ataupun sebagai tempelan semata-mata untuk mempengaruhi pengundi, di samping sebagai pelengkap memeriahkan lagi proses PRK Manek Urai tersebut.

Satu hal lagi, Pas perlu berhati-hati tentang tipu daya Umno/Bn yang sudah pastinya bukan kepalang.. Semangat dan keinginan untuk memenangi kerusi Dun tersebut di pihak Umno/Bn begitu tinggi sekali. Ia berdasarkan beberapa Faktor Menarik dan Faktor Menolak yang akan digunapakai oleh mereka nanti. Kemenangan kerusi Manek Urai buat Umno/Bn boleh dianggap sebagai WAJIB oleh pemimpin mereka. Jika ia dianggap WAJIB, maka kaedah memenangkan calon mereka di kerusi tersebut juga menjadi wajib. Kerana itu, Pas yang terlalu ‘over confident’.

Tetapi jika diamati terlalu banyak kenyataan oleh kepimpinan PAS dan PR tentang peluang kemenangan tersebut. Ia mat dibimbangi oleh kita yang berada di luar gelangang PRK tersebut. Kenyataan ini memberi kesan psikologi yang negatif kepada petugas parti PAS/ PR. Sebaliknya ia menjadi biasannya kepada Umno/Bn dalam bentuk ‘riverse psikology’ pula.

Secara teori dan anologinya, kenyataan over confident oleh pemimpin Pas/ dan PR adalah umpama memberi suntikan vaksin yang besifat antibiotik kepada kepada jentera dan petugas parti. Di mana, vaksin bersifat antibiotik yang diberi secara ‘over dose’, akhirnya akan memberi kesan sampingan yang sukar dikesan seperti hilang tumpu, berkerja secara sambil lewa, strategi yang tidak realistik, menumpukan isu-isu yang tidak memberi keutamaan kepada rakyat dan sebagainya.

Adalah lebih baik, pemimpin Pas /PR kurangkan kenyataan yang ‘over dose’ tersebut, sebaliknya bersungguh-sungguh turun ke lapangan ataupun padang bersama petugas dan jentera parti setempat bertemu rakyat (pengundi). Itulah yang rakyat harapkan. Rakyat mahu bertemu pemimpin parti yang bertanding. Rakyat suka kepada pemimpin yang tidak ego, tidak mementing status quo, tidak pandang geli atau hina kepada mereka dan memahami hati nurani mereka. Di samping, mendedahkan tentang kebobrokan Umno/Bn sebagai parti pemerintah secara berhemah dan boleh di terima oleh tahap akal dan pemikiran mereka. Tak usah nak cerita isu-isu yang mereka sendiri tak paham tentang perkara yang diperkatakan kerana ia tidak melibatkan kepentingan secara langsung kepada mereka. Kalaupun rasa mereka perlu tahu, cari lain waktu. Bukan waktu PRK ini, nanti mereka jadi serabut dan keliru.

Ingat ! Majoriti pengundi bukannya mengundi kerana isu, sebaliknya mereka mengundi kerana menyakini apa yang kita janjikan kepada mereka. Apa kebaikan yang wakil rakyat boleh buat kepada mereka.

Saya hampir yakin sepenuh hati bahawa pengundi Manek Urai akan memilih wakil rakyat mereka nanti adalah dikalangan yang memiliki kriteria seperti berikut. Boleh baca doa, baca talkin, baca khutbah, jadi imam solat jenazah, solat waktu, boleh datang makan kenduri bila di jemput, suka bertegur sapa bila berjumpa, tidak sombong, menghormati warga Manek Urai, tidak kedekut, tidak penting diri sendiri, tidak ambil kesempatan dapatkan balak dan projek, tidak sombong, ada masa bergaul dan berdamping dengan rakyat di kedai kopi, sedia memberi pertolongan bila diperlukan, melakukan apa yang diucapkan, diam dalam hal yang dia tak tahu, aktif buat program untuk rakyat dan memberi perhatian kepada rakyat tanpa memilih puak.

Paling penting, pengundi Manek Urai menuntut jawapan bahawa adakah mereka akan hidup dengan selesa, tenang dan selamat, apabila selesai saja PRK Manek Urai.

Selamat menjalankan tugas kepada jentera PAS/PR. http://warta-utara.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Pengikut