Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Ahad, 17 Mei 2009

PASTI: Sumbangan PAS Kepada Negara


16 Mei 2009 bersamaan 21 Jamadil Awal 1430H adalah hari bersejarah bagi warga pendidik .


Sejak hari yang ditarikhkan oleh Penyata Razak sebagai Hari Guru , 16 Mei 2009 [ hari ini ] mencatat sejarah gemilang bagi warga pendidik pra persekolahan Pusat Asuhan Tunas - Tunas Islam [PASTI] , apabila Majlis Sambutan Hari Guru PASTI Malaysia Peringkat Kebangsaan diadakan di Tawau Sabah .


Sambutan ini juga serentak dengan sambutan Jubli Perak PASTI setelah 25 tahun mengharungi segala pahit getir perjuangan memartabatkan sistem pendidikan Islam peringkat Pra Persekolahan di negara ini .
Membawa tema 25 Tahun memimpin Perubahan kini PASTI bertapak gagah di tengah - tengah saingan pendidikan negara dengan memiliki 1700 buah sekolah PASTI di seluruh negara , 3300 guru dan 63, 350 murid .


Alhamdulillah , kini PASTI setelah melalui tempoh usia yang cukup menguji keutuhannya , bukan sahaja bersaing dengan sistem pendidikan pra persekolahan yang dianjurkan oleh Kerajaan tetapi juga tekanan politik dan kekangan tahap keupayaan mandiri tanpa sebarang bantuan dan sokongan dari kerajaan samaada material atau moral .


Kurikulum PASTI akhirnya diakui oleh pakar pendidik sebagai antara yang terbaik dalam negara kita . Alhamdulillah , dengan penuh insaf dan sedar bahawa kami Dewan Pemuda PAS Pusat [ DPPP ] boleh mengatakan bahawa inilah antara mercu tanda kejayaan dan pencapaian DPPP setelah gagasan Kepimpinan Ulama' yang turut meletakkan nama DPPP perkasa di hadapan .

PASTI juga adalah sumbangan besar DPPP kepada ummat Islam dalam membina fikrah dan syakhsiah insan sejak dari awal umurnya bahkan tidak keterlaluan jika DPPP mengisytiharkan bahawa ini juga adalah sumbangan besarnya kepada negara yang tidak boleh di nafikan oleh sesiapa .



Tanpa memandang rendah kepada beberapa kelemahan dan kekurangan yang dihadapi dalam membangunkan PASTI , Pengarahnya En. Azrin Abdul Majid terus memberi komitmen untuk terus memperbaiki segala kelemahan dan sekaligus memperkasakannya demi mempertahankan kewibawaan PASTI di mata dunia .


Kini PASTI bukan sahaja telah dipandang oleh para pengkaji dan penyelidik malah para mahasiswa yang sedang menduduki pengajian peringkat master dan Phd turut menjadikan PASTI sebagai subjek tesis mereka .


PASTI juga turut dibentang sejarah penubuhan , halangan , pencapaian dan kurikulumnya sepanjang ia bertapak di negara ini dibawah keloaan DPPP ke peringkat antarabangsa . Dato' Harun Taib pernah diamanahkan untuk membentang satu kertas kerja berkait sejarah penubuhan , halangan , pencapaian dan kurikulum PASTI ke persidangan Gerakan Islam antarabangsa yang berlangsung di Sudan seketika dulu .


Yb. Salahudin Ayub selaku Ketua DPPP merangkap Ahli PArlimen Kubang Kerian , sewaktu merasmikan Majlis Sambutan Hari Guru PASTI Malaysia Peringkat Kebangsaan di Tawau sebentar tadi , menegaskan bahawa tempoh 25 tahun PASTI melakar rajah jatuh bangunnya untuk berupaya duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan institusi pengajian pra persekolahan yang lain adalah merupakah langkah mula untuk meneroka kegemilangan yang lebih hebat di masa depan.


DPPP mensasarkan tempoh 25 tahun ke hadapan , PASTI akan berjaya menubuhkan maktab perguruan atau universiti sendiri untuk melahirkan para cendikiawan dan guru yang terus menyumbang kepada pembangunan dan pembinaan insan soleh di peringkat pra persekolahan .



Dewan Pemuda PAS Pusat merakamkan sejuta penghargaan kepada seluruh warga guru PASTI yang cukup gigih dan cekal berkorban membangunkan cita - cita murni bersama falsafah pendidikan Islam PASTI .


Sebahagiannya masih dengan angka gaji di bawah paras kemiskinan negara , tetap setia menumpah khidmat mencurah kasih kepada PASTI . Mereka ini sifatkan oleh Yb. Salahudin sebagai aktivis Gerakan Islam [ PAS ] yang tidak terkenal di bumi tetapi doa dan rintihan mereka pasti didengar oleh Allah swt .


Jasa mereka tidak mungkin dapat dibalas dengan anugerah dan sijil penghargaan tetapi ganjaran Allah swt jua yang setimpal dan wajar buat mereka .


Insyaallah , saya akan berkongsi kisah duka dan bangga seorang tokoh guru PASTI yang telah dinobatkan sebagai Tokoh Guru PASTI Peringkat Kebangsaan dalam posting saya akan datang . Satu kisah yang membuatkan saya dan seluruh warga PASTI mengalirkan air mata sedih dan terharu namun bangga dengan ketabahan dan kejayaannya .


Salam hormat dari saya buat seluruh guru PASTI yang berkampung di Tawau atau pun yang tidak berkesempatan untuk bersama dalam majlis gemilang ini .


baktimu dikenang

Posted by Nasrudin Hassan at Tantawi


Tiada ulasan:

Pengikut