Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Khamis, 26 Mac 2009

Sekatan KDN tidak mentalqinkan Pakatan Rakyat

Oleh Aizam


Tindakan KDN untuk tidak membenarkan 2 buah akhbar utama Pakatan Rakyat menyiarkan beritanya selama 3 bulan kepada orang awam adalah titik permulaan bagi penguatkuasaan kuku besi bagi sesebuah yang dikatakan negara berdemokrasi dan telus.

Akhbar Harakah & Suara KeADILan adalah akhbar utama bagi 2 buah parti terbesar kerajaan Rakyat. Fenomena ini adalah satu situasi yang akan dipandang sebagai era paksaan oleh bakal pengganti Perdana Menteri Abdullah Badawi. Ramai rakyat di negara ini akan melihat perubahan era selepas era Pak Lah adalah era kesinambungan terhadap pemerintahan kolonial Mahathirisma yang pernah memberi tekanan kepada mereka yang menyongsang pendapat dari pihak mereka.

Kerungsingan Kerajaan Umno terhadap penyiaran berita-berita dari akhbar-akhbar kerajaan rakyat adalah memperlihatkan mereka tidak mampu menangkis berita yang disiarkan oleh media berkenaan (media kerajaan rakyat) kerana mereka mungkin agak sukar untuk mempertahankan apa yang diperkatakan oleh media tersebut. Jika kita lihat dari perspektif lain, pihak media dari arus perdana tidak segan silu untuk menyerang , menfitnah serta mempersenda-sendakan kerajaan dari pakatan Rakyat dengan menggunakan media utamanya yang berleluasa di seluruh media cetak dan media elektronik dan fakta-fakta yang tidak tepat serta memutar belitkan kenyataan dari mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat.


Apakah tindakan menyekat pengeluaran akhbar-akhbar utama Pakatan Rakyat ini berkait rapat dengan berberapa siri Pilihanraya yang akan berlangsung tidak lama lagi? Kemungkinan ini mungkin ada kesohehan juga jika dilihat dari sudut semasa. Dengan penyekatan 2 akhbar utama Pakatan Rakyat ini adalah kemenangan sementara bagi gerombolan Umno bagi memonopoli berita dari media bercetak.


Sekalipun ianya adalah sekatan berunsur politik pilihanraya, mejoriti rakyat Malaysia kini sudah mampu untuk menerima bahan cetakan dari media Internet yang kini adalah dianggap senjata yang sangat berkesan untuk memperjuangakan manifesto politik. Kenapa dari sudut media Internet Umno kalah dalam persaingan untuk menyiarkan bahan manifesto mereka melalui media internet dan apakah ianya disebabkan media internet adalah media yang telus lahir dari rakyat-rakyat Malaysia yang cintakan kebenaran yang tidak mampu menembusi media elektronik seperti berita di TV & radio serta media cetakan perdana.?


Umno harus sedar bahawa sekatan yang mereka lakukan saban masa adalah tidak baik bagi pengamal-pengamal media dari aliran mereka juga. Ia akan memperlihatkan ketidak seimbangan yang berlaku dalam menyiarkan berita-berita dan rakyat akan melihat media perdana cukup berat sebelah dalam menyiarkan berita-berita.


Mengiikut IR.Nizar, Menteri Besar Perak, pada ceramahnya di Kuala Terengganu tidak lama dahulu, Akhbar cina mempunyai 22 saluran akhbar bercetak yang tiada antara satunya yang ditapis sedangkan akhbar arus perdana berbahasa Melayu mempunyai 3 akhbar utama (tidak salah saya) dan kesemuanya ditapis dan banyak berita yang tidak sampai kepada rakyat secara telus. Rakyat dinodai dengan berita-berita yang ditapis dan menyebelahi gerombolan umno dan berita-berita hiburan yang melalikan umat Islam khususnya dari mengingati Allah S.W.T.

Penyekatan penyiaran 2 buah akhbar utama Pakatan Rakyat tidak memberi nilai kerugian yang tinggi terhadap kerajaan Pakatan Rakyat kerana ianya hanyalah sisipan dari berita-berita yang disiarkan dari media Internet. ia bukanlah satu kematian yang perlu di talqinkan ianya hanyalah satu daripada picisan kisah dalam mengharungi politik era kematian barahan umno didalam sejarah tanah melayu seperti berakhirnya era British di Tanah Melayu..Ianya juga adalah tamadun yang gagal dilaksanakan seperti tamadun-tamadun yang hilang pada sebelumnya..

Tiada ulasan:

Pengikut