Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Sabtu, 28 Februari 2009

PAS Jangan Khianati Pakatan Rakyat

Oleh Rahim Kassim


Dalam kecelaruan Pakatan Rakyat berdepan dengan tindakan membabi buta Barisan Nasional untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di beberapa buah negeri seperti Perak, Kedah dan Selangor, terdapat pula "tangan-tangan cabuk" dari anggota Pakatan Rakyat cuba bermain silap mata untuk menarih menafaat dari kemelut tersebut.

Timbalan Persuruhjaya PAS Selangor, Iskandar Abdul Samad, mengingatkan ahli-ahli PAS dalam kenyataannya yang disiarkan oleh Harakahdaily, mengingatkan supaya ahli-ahli PAS jangan cuba menjadi tangan-tangan ghaib BN untuk menjatuhkan Pakatan Rakyat (PR).


Begitu juga kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dalam ucapan penghargaan atas sokongan yang diberikan oleh Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, yang juga disiarkan dalam Harakahdaily menyatakan, "ikatan Pakatan Rakyat cukup padu tetapi cuba dirungkai oleh sekumpulan pihak yang mempunyai kepentingan politik murahan".


Bakaq Hak, dalam blognya http://penarikbeca.blogspot.com/ telah menulis, "Bau busuk dari Selangor", membayangkan adanya konspirasi itu tetapi tidak menyatakan dengan jelas. Saya pun hairan juga, kenapa Bakaq menulis perkara itu secara selindung dan berkias-kias. Biasanya Bakaq, kalau bab-bab macam ini, dia "tibai" cukup-cukup.


Bagaimanapun tulisan dalam www.malaysiawave.com/ telah melakarkan dengan jelas dan terang bahawa terdapat dikalangan pimpinan PAS Selangor yang jadi anggota Dewan Undangan Negeri, sedang memasang angan-angan untuk menggantikan tempat Tan Sri Khalid sebagai Menteri Besar Selangor, sekiranya dakwaan SPRM itu lekat.


Tidak cukup dengan pasang angan-angan, mereka lambakkan nafsu busuk itu dalam satu kenyataan resmi yang dikeluarkan oleh PAS Selangor. Mereka menyatakan simpati yang amat sangat terhadap musibah yang menimpa Tan Sri Khalid akibat laporan SPRM itu. Seolah-olah nampak macam betul-betul Tan Sri Khalid akan tersingkir dari jawatan Menteri Besar; sedangkan mereka itu semua tahu bahawa tindakan SPRM itu tidak lebih dari peluru kosong yang ditembak oleh UMNO dan BN.


Masa saya baca kenyataan PAS Selangor itu, yang disiarkan dalam satu halaman blog (saya lupa nama blog itu), saya tutup muka saya kerana malu membacanya.


Saya tidak tahu apalah perasaan orang yang mengeluarkan kenyataan itu? Lebih-lebih lagi bila Baginda Sultan Selangor telah mengeluarkan kenyataan yang tidak menampakkan menyalahkan Tan Sri Khalid dalam kes tersebut.


Dalam perkara ini bukan sahaja soal malu dan aib yang timbul bila perancangan telah terbongkar, tetapi yang paling utama ialah soal "khianat". Kalaulah benar seperti yang didakwa oleh Timbalan Persuruhjaya PAS Selangor, ahli-ahli PAS jangan jadi tangan ghaib untuk menjatuhkan Pakatan Rakyat, perkara ini harus diambil peduli secara serius oleh pimpinan Pakatan Rakyat terutama pimpinan PAS.


Ini melibatkan soal maruah PAS. PAS setakat ini dipandang tinggi oleh masyarakat kerana tidak terlibat dalam hal-hal yang memburu kepentingan diri. PAS harus bertindak segera untuk mentiadakan pemimpin-pemimpin yang besifat sedemikian.


Sebelum ini saya juga ada menulis, PAS bebas untuk berkerjasama dengan siapa sahaja yang difikirkannya boleh membawa kebaikan kepada Islam. Tetapi membuat khianat terhadap ikatan yang telah dipersetujui, adalah satu perbuatan yang sangat jahat

Tiada ulasan:

Pengikut