Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Selasa, 23 Disember 2008

Kedah "Negeri Ilmu:

Oleh Izwan Abdul Halim
Menteri Besar, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak mahu Kedah dikembalikan semula peranannya sebagai 'Negeri Ilmu' melalui pertumbuhan pusat-pusat pengajian dan aktiviti pendidikan kepada masyarakat.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucapan pada program Himpunan Pelajar Dan Mahasiswa Kedah di Dewan Seri Mentaloon, 11 Disember lalu.

Menurut beliau, sebelum adanya universiti, Kedah asalnya ialah negeri ilmu termasuk juga Kelantan dan Pattani hingga melahirkan ramai ilmuan agama.

"Sekarang ini ilmu itu berpindah merata-rata dah. Kita nak ilmu itu kembali kepada masyarakat. Kita tidak mahu dalam pondok lahirkan ulama, tetapi di luar (institusi pendidikan) manusianya macam penyamun," katanya.

Menjelaskan peranan institusi pendidikan, beliau menjadikan Universiti Cambrigde yang berasal dari sebuah perkampungan sebagai contoh, di mana penduduknya terdiri daripada golongan petani telah berjaya menjadikan mereka intelektual hasil lelehan ilmu.

Katanya, konsep seperti itu akan digunakan dalam melaksanakan usaha menjadikan Kedah sebagai 'Negeri Ilmu'.

Pada majlis itu, Menteri Besar turut merasmikan Jawatankuasa Penaja Persatuan Mahasiswa Kedah Darul Aman (Persada). Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Belia Dan Sukan, Kesenian Dan Warisan, Kebudayaan Negeri, Dr Hamdan Mohamed Khalib.

Tiada ulasan:

Pengikut