Berita/Artikel/Isu Semasa Terkini

Selasa, 15 Julai 2008

Ibu Aina Mardiah tidak maafkan Syed Hamid Albar

oleh Norlaila Othman

Pada hari Sabtu 12 Julai, saya melawat Pn Fatma lagi. Saya dapati, setiap hari, ramai orang yang membaca kesah kematian Aina melalui Harakah, pergi menziarahinya.

Beliau tidak pernah letih untuk bercerita mengenai tragedi yang menyayat hati itu. Beliau mengakui, segala penceritaan semula itu, membantu beliau mengubat duka dihatinya.

Beliau akan menceritakan setiap detik /peristiwa susah-senang, sedih- indah yang berlaku sepanjang beliau membesarkan Aina kepada tetamu yang hadir.

Semua album gambar yang tertera wajah ceria Aina, dikongsi dengan tetamu....hinggakan saya sendiri turut merasakan, Aina bukan kembali ke alam baqa' tetapi beliau cuma tidak pulang ke rumah kerana ada program di tempat lain, untuk beberapa hari....Namun di sebalik perasaan rindu yang semakin hari makin bertamu di hatinya , Pn Fatma maklum bahawa Aina tidak akan kembali buat selama-lamanya...


Pada saya, beliau sempat menyatakan bahawa kini, beliau benar-benar dapat merasakan kewujudan GMI yang sememangnya menjadi ruang untuknya "membalas dendam" terhadap kejahatan dan kezaliman ISA, terutamanya Menteri Dalam Negeri, penguasa ISA yang kejam itu.

Beliau bertanya, "bila GMI akan membuat sesuatu samada sidang akhbar atau pergi ke Putrajaya untuk berjumpa Hamid Albar dan minta penjelasan sendiri, kenapa beliau menggunakan kuasanya untuk menganiaya tahanan ISA, hingga tiada ehsan/perikemanusiaan langsung walaupun kes itu melibatkan hidup dan mati!!!"

Beliau sedang bersemangat untuk mendedahkan kes ini dan kalau boleh menjadikannya sebagai satu isu utama untuk membuktikan kezaliman dan kejahatan ISA pada mangsanya dan rakyat Malaysia amnya.

Hari ini, anak beliau telah menjadi mangsa kelembapan prosedur Menteri Dalam Negeri-Bukit Aman-Kemta, esok lusa, entah siapa lagi yang turut merasai kesan buruk dari "perbuatan tidak berperikemanusiaan" mereka itu.

Menurut Pn Fatma lagi, beliau tidak dapat memaafkan semua yang terlibat dengan kelewatan dan kelembapan itu dan segala-galanya akan dituntut pada Menteri Dalam Negeri.

Tiada ulasan:

Pengikut